Installation av en elektrisk podmotor i segelbĂ„ten đŸ› ïž

Installation av en elektrisk podmotor i segelbĂ„ten đŸ› ïž

Elmotor för en Hallberg Rassy 26

Kundens bÄt Àr en Hallberg Rassy 26. BÄten Àr frÄn Är 1979.


BÄten har en vikt pÄ 2 500 kg, en total lÀngd pÄ 7,95 m och en vattenlinjelÀngd pÄ 6,7 m. BerÀknat ger detta en skrovhastighet pÄ cirka 6 knop, eller 11 km/h.

Ägaren önskade i rĂ„dgivningen att komma nĂ€ra skrovhastigheten med en körtid pĂ„ 5–6 timmar vid 4 knop, alltsĂ„ en rĂ€ckvidd pĂ„ minst 20 nautiska mil. Installationen av el-podmotorn i bĂ„ten var framgĂ„ngsrik.

Elmotor för en Hallberg Rassy 26

Teoretisk fÀrdkurva för Hallberg Rassy 26

Teoretisk fÀrdkurva för Hallberg Rassy 26

Önskad körtid, hastighet & rĂ€ckvidd

Enligt den berÀknade teoretiska körkurvan krÀvs en kontinuerlig effekt pÄ cirka 1,3 kW per timme för en hastighet pÄ 4 knop. För en hastighet pÄ 5 knop Àr det redan cirka 3,5 kW per timme. HÀr ser man mycket tydligt det exponentiella sambandet mellan förbrukning och hastighet.


Sammanfattningsvis borde en motor med 4 kW effekt egentligen rĂ€cka för kundens krav pĂ„ 4–5 knop. För att dock kunna manövrera bĂ„ten Ă€ven vid vind och vĂ€der installerades, enligt vĂ„r rekommendation, en 6 kW motor – ocksĂ„ eftersom det inte finns mĂ„nga alternativ pĂ„ marknaden mellan 3 och 6 kW. För den önskade körtiden behövs alltsĂ„ 2 batterier med vardera 5 kWh.

Önskad körtid, hastighet & rĂ€ckvidd

Vilken motor var installerad tidigare?

De senaste 3 Ären var en Volvo Penta MD2020 med 19 hk installerad. Denna anvÀndes som utbytesmotor för den ursprungliga Volvo Penta MD2010, som hade tagit skada pÄ avgasgrenröret.

MD2010 hade en effekt pÄ 10 hk. Innan dess, pÄ 90-talet, var det till och med bara en MD5-utbytesmotor installerad med 8 hk effekt.

De 8 respektive 10 hk kan enkelt ersÀttas av den 6 kW ePropulsion.

Vilken motor var installerad tidigare?

Varför ePropulsion Podmotor?

  • BĂ€sta pris-prestandaförhĂ„llande för nuvarande period

  • Personlig kontaktperson vid serviceĂ€rende

  • Ingen Ă„rlig underhĂ„ll och service, samt reparation av slitagedelar

  • Mycket mĂ„nga positiva erfarenheter med motorn

  • Kompatibilitet med externa batterier

  • LĂ€nk till 6 kW ePropulsion Pod (inkl. priser och batterialternativ)

Varför ePropulsion Podmotor?

Kopplingsschema för 48V podmotor

Kopplingsschema för 48V podmotor

Installation av elektrisk podmotor i bÄten

S

Installation av elektrisk podmotor i bÄten

Montering av podmotorn i bÄten

Montering av podmotorn i bÄten

SĂ€tta in batterierna

Installera och koppla in batterierna
TillrÀckligt med utrymme spelar en stor roll vid valet av batterier och placeringen i bÄten. Idealiskt sett kommer du lÀtt Ät batteriets anslutningar och det finns tillrÀckligt med plats för kabeldragningen.

Vid parallellkoppling av tvÄ eller fler batterier Àr det viktigt att se till att motstÄndet i plus- och minuskabeln Àr jÀmnt och att bÄda laddas exakt lika. RÀtt balans garanterar lika laddnings- och urladdningsströmmar, vilket förlÀnger batteriernas livslÀngd och minimerar fel under drift. Vi anvÀnde alltid högkvalitativa komponenter för skenor, sÀkringar, sÀkringshÄllare, kablar och kabelskor.

SĂ€tta in batterierna

Elektrisk installation

  • Elektrisk installation-1
  • Elektrisk installation-2
  • Elektrisk installation-3

DriftsÀttning av podmotorn

DriftsÀttning av podmotorn

Praktisk körkurva för 6 kW podmotor

Praktisk körkurva för 6 kW podmotor

Provkörning med elektrisk podmotor

Vill du ocksÄ konvertera din bÄt till en podmotor? Kontakta oss nu!

Öppna frĂ„gor?

Vill du ocksÄ konvertera din bÄt till en podmotor? Kontakta oss nu!

Dina fördelar med elmotor-bat.se

enkelt.
FĂ„ klick sparar dig mycket tid och stress!
snabbt.
Du fÄr ett resultat inom 5 minuter.
jÀmförbar.

De jÀmför nÀstan 600 olika E-motorer.

transparent.

Du har mer Àn 30 tillverkare i översikt.

Öppna frĂ„gor?

Skriv ett meddelande till oss!

contact image