Elmotor för en Hallberg Rassy 26
Kundens bÄt Àr en Hallberg Rassy 26. BÄten Àr frÄn Är 1979.
BÄten har en vikt pÄ 2 500 kg, en total lÀngd pÄ 7,95 m och en vattenlinjelÀngd pÄ 6,7 m. BerÀknat ger detta en skrovhastighet pÄ cirka 6 knop, eller 11 km/h.
Ăgaren önskade i rĂ„dgivningen att komma nĂ€ra skrovhastigheten med en körtid pĂ„ 5â6 timmar vid 4 knop, alltsĂ„ en rĂ€ckvidd pĂ„ minst 20 nautiska mil. Installationen av el-podmotorn i bĂ„ten var framgĂ„ngsrik.
Teoretisk fÀrdkurva för Hallberg Rassy 26
Ănskad körtid, hastighet & rĂ€ckvidd
Enligt den berÀknade teoretiska körkurvan krÀvs en kontinuerlig effekt pÄ cirka 1,3 kW per timme för en hastighet pÄ 4 knop. För en hastighet pÄ 5 knop Àr det redan cirka 3,5 kW per timme. HÀr ser man mycket tydligt det exponentiella sambandet mellan förbrukning och hastighet.
Sammanfattningsvis borde en motor med 4 kW effekt egentligen rĂ€cka för kundens krav pĂ„ 4â5 knop. För att dock kunna manövrera bĂ„ten Ă€ven vid vind och vĂ€der installerades, enligt vĂ„r rekommendation, en 6 kW motor â ocksĂ„ eftersom det inte finns mĂ„nga alternativ pĂ„ marknaden mellan 3 och 6 kW. För den önskade körtiden behövs alltsĂ„ 2 batterier med vardera 5 kWh.
Vilken motor var installerad tidigare?
De senaste 3 Ären var en Volvo Penta MD2020 med 19 hk installerad. Denna anvÀndes som utbytesmotor för den ursprungliga Volvo Penta MD2010, som hade tagit skada pÄ avgasgrenröret.
MD2010 hade en effekt pÄ 10 hk. Innan dess, pÄ 90-talet, var det till och med bara en MD5-utbytesmotor installerad med 8 hk effekt.
De 8 respektive 10 hk kan enkelt ersÀttas av den 6 kW ePropulsion.
Varför ePropulsion Podmotor?
-
BÀsta pris-prestandaförhÄllande för nuvarande period
-
Personlig kontaktperson vid serviceÀrende
-
Ingen Ärlig underhÄll och service, samt reparation av slitagedelar
-
Mycket mÄnga positiva erfarenheter med motorn
-
Kompatibilitet med externa batterier
-
LĂ€nk till 6 kW ePropulsion Pod (inkl. priser och batterialternativ)
Kopplingsschema för 48V podmotor
Installation av elektrisk podmotor i bÄten
S
Montering av podmotorn i bÄten
SĂ€tta in batterierna
Installera och koppla in batterierna
TillrÀckligt med utrymme spelar en stor roll vid valet av batterier och placeringen i bÄten. Idealiskt sett kommer du lÀtt Ät batteriets anslutningar och det finns tillrÀckligt med plats för kabeldragningen.
Vid parallellkoppling av tvÄ eller fler batterier Àr det viktigt att se till att motstÄndet i plus- och minuskabeln Àr jÀmnt och att bÄda laddas exakt lika. RÀtt balans garanterar lika laddnings- och urladdningsströmmar, vilket förlÀnger batteriernas livslÀngd och minimerar fel under drift. Vi anvÀnde alltid högkvalitativa komponenter för skenor, sÀkringar, sÀkringshÄllare, kablar och kabelskor.
Elektrisk installation
DriftsÀttning av podmotorn
Praktisk körkurva för 6 kW podmotor
Provkörning med elektrisk podmotor
Vill du ocksÄ konvertera din bÄt till en podmotor? Kontakta oss nu!
Ăppna frĂ„gor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jÀmför nÀstan 600 olika E-motorer.
Du har mer Àn 30 tillverkare i översikt.