Du vill informera dig om båtbatterier. Vi förklarar vad som är viktigt att tänka på när det gäller batterier och vad som finns bakom tekniken. Den här artikeln handlar främst om allmän information. I guiden hittar du specifika tips för att köpa båtbatterier.
-
1.
Installation and circuitry
-
2.
Säkerhet och hölje
-
3.
Batteri hanteringssystem
-
4.
Övervakning och styrning
-
5.
Laddare
Installation av batteri, båt och krets
Vid installation av ditt batterisystem bör du vara uppmärksam på några grundläggande saker. Det viktigaste är tillverkarens anvisningar! Om du följer följande 10 punkter kan nästan ingenting gå fel!
Vid installation av batteriet, se till att:
-
1.
Batteriet är säkert placerad eller fastsatt i båten
-
2.
Tillräcklig luftcirkulation är möjlig -
3.
Kontakterna på batterierna är skyddade
-
4.
Anslutningskablarna är fast monterade
-
5.
Endast kompatibla kablar med tillräcklig tvärsnittsarea ska användas -
6.
Den rätta kopplingen beaktas (vanligtvis korsvis)
-
7.
Litiumbatteriet har en BMS
-
8.
Vid seriekoppling är det lämpligt att ha en batteribalanserare -
9.
Kablarna är varken skadade eller för långa
-
10.
Kablarna är varken skadade eller för långa för att undvika förlust
Populära LiFePO4-batterier
För att hitta kapaciteten på din båtbatteri, kolla in vår guide. Ta en titt!
Konstruktion av ett batterisystem med kretsar
Vi rekommenderar att du använder en batteri om möjligt. Kretsar har utöver en högre installationskostnad också andra tekniska nackdelar. En viktig förutsättning för kretsen är tillverkarens angivelse om lämpligheten för batteriet.
Genom att kombinera batterier kan du öka spänningen eller kapaciteten hos batterisystemet. I seriekoppling ökar spänningen. Du kan kombinera två identiska batterier med 12 volts nominell spänning i en seriekoppling till ett 24 V batterisystem. Vid parallellkoppling skulle kapaciteten fördubblas från 100 Ah / 12 V till 200 Ah / 12 V.
Nackdelar med en seriekoppling
En seriekoppling av flera batterier är bara så stark som dess svagaste länk. Olika laddningsnivåer leder till minskad kapacitet och livslängd för ett batterisystem, vilket förhindras av en balanserare. Laddare kan inte kompensera för detta!
Nackdelar med en parallellkoppling
Misslyckandet av en enskild cell kan skada hela parallellkopplingen till cellens död. Orsaken är höga utjämningsströmmar mellan batterierna. Här också: Använd säkringar eller balanserare så att en enskild defekt battericell inte skadar alla andra inom batterisystemet.
Batteribalanserare
For lithium batteries, cell balancing is taken over by the BMS so that small differences can be compensated. Cell balancing can be done actively or passively. Active balancers transfer energy from cells with higher charge to cells with lower charge. In contrast, passive balancers function like a charge limiter so that all cells are equally charged.
Användarinstruktioner för batterier
Du bör absolut läsa dessa instruktioner innan du börjar använda:
-
1.
Genomför en laddningsutjämning mellan batterierna regelbundet om du använder en bank med flera batterier. -
2.
Var noga med att följa tillverkarens säkerhetsanvisningar. Tänk också på andras säkerhet.
-
3.
Ladda batteriet så snart som möjligt efter användning (annars kan kapacitetsförluster uppstå!) -
4.
Använd endast lämpliga kablar för anslutning och fäst dem noggrant -
5.
Se till att förvara och övervintra ditt batteri på rätt sätt. -
6.
Se till att använda en lämplig laddare för att ladda batteriet -
7.
Se till att ditt litiumjonbatteri skyddas av ett BMS! -
8.
Se till att ha en lämplig installationsplats eller en säker ställning för ditt batteri -
9.
Använd endast batterier av samma modell, ålder och laddningsnivå i en batterikrets
Säkerhet för batterier
Hos oss hittar du endast litiumjonbatterier eller VLRA-batterier. Båda är underhållsfria och läckagesäkra. Batterierna kan därför installeras oberoende av läge. Dessa batterier är mycket säkrare jämfört med andra öppna batterityper eller bensin.
Du bör alltid följa tillverkarens säkerhetsanvisningar. Säkerhetsrisker uppstår främst vid felaktig hantering eller grov vårdslöshet. Detta kan t.ex. vara felaktig installation, felaktig laddning, våld, öppen eld eller en kortslutning.
Felaktig installation eller laddning med en olämplig laddare leder till skador på elmotorn och batteriet. För höga strömmar från laddaren leder till uppvärmning av batteriet och en minskning av livslängden. I allvarliga fall kan detta leda till brand- eller explosionsrisk. Vid köp bör du se till att kompatibla komponenter används för att undvika vissa risker.
Batterilåda
The housing protects battery cells from environmental influences, for boats the housing should be at least splash-proof or waterproof. The standard material for battery housings is lightweight ABS plastic. This is robust, weather-resistant and resistant to aging, making it ideal. Some manufacturers of particularly high-quality battery systems, with sometimes high capacity, use stainless steel or aluminum alloys.
Batteries that are not primarily designed for the boating sector often do not have a high IP protection rating. Solar storage compared to boat batteries are neither particularly dust-proof nor water-resistant. If you want to use these batteries, they must be installed in a waterproof location. Alternatively, you can use a battery housing.
Batterihanteringssystem
Ett batterihanteringssystem (BMS) skyddar litiumjonbatterier mot faror och skador, samt andra säkerhetsrisker. Av denna anledning rekommenderar vi alltid att använda ett BMS med litiumbatterier. Litiumjonceller är särskilt känsliga för över- och urladdning.
Skador och faror med batterier
När man lämnar det spänningsområde som tillverkaren rekommenderar kan det leda till kortslutning och förstörelse av cellen. En annan viktig funktion är att balansera cellspänningarna. Temperaturövervakning och belastningsbegränsning ser till att strömmen bryts vid allvarliga händelser. Batteriet kan därför inte ta skada och faror som brand eller explosioner kan förhindras.
Ytterligare funktioner hos ett BMS kan vara:
-
1.
Temperaturövervakning
-
2.
Överladdningsskydd
-
3.
Lastbegrenzung gegen zu hohe Ströme
-
4.
Balansera cellerna
-
5.
Kommunikation zwischen Batteriezellen und Bordcomputer
-
6.
Kortslutningsskydd
-
7.
Historisk dokumentation (viktig för garanti)
-
8.
Djupurladdningsskydd
Vilket batteri ska du välja?
Därför bör du vid valet av den senaste litiumtekniken se till att batterierna skyddas av ett BMS. Litiumjonbatterier utan BMS utgör ändå ett sällsynt undantag. Vi informerar särskilt om undantag.
Övervakning och styrning av batteriet
Viktiga nyckeltal som övervakas:
-
1.
Batterispänning (laddning och drift)
-
2.
Batteriets laddningsnivå
-
3.
Batterietemperatur vid laddning
-
4.
Laddnings- och urladdningsströmmar
-
5.
Batteritemperatur vid drift
Batteriets laddningsnivå
Ofta är det viktigt att kunna avläsa batteriets återstående kapacitet och ha säkerhet om återstående räckvidd. Ofta finns det en LED-display på elmotorn. Detta är oftast inte mycket exakt, men räcker vanligtvis helt. En batterimonitor visar dig laddningsnivån något mer exakt.
Batterispänning
Spänning är den viktigaste parametern eftersom laddningsnivån kan bestämmas utifrån den. I många visare visas direkt den relevanta laddningsnivån och inte batterispänningen. För batterimonitorer eller fordonsdatorer är spänningen en standardparameter. Vid laddning visas alltid batterispänningen på laddare.
Laddnings- och urladdningsström
Laddströmmen styrs av laddaren. Många laddare erbjuder möjligheten att visa den aktuella laddströmmen. Laddningseffekten kan också bestämmas utifrån laddströmmen och laddningsspänningen (V * Ah = Wh). Ju högre laddström, desto högre prestanda vid laddning och laddningshastighet för batteriet.
Du bör alltid se till att batteriet tål laddströmmen. Annars kan det leda till kapacitetsförluster eller till och med förstörelse av batteriet. Samma gäller för urladdningsströmmen. Restiden kan beräknas utifrån urladdningsströmmen och laddningsnivån.
Visning av återstående körtid
Återstående körtid kan relativt enkelt beräknas. Om du mäter den aktuella strömförbrukningen och känner till den användbara kapaciteten hos batteriet kan du beräkna återstående körtid. Återstående räckvidd kan också beräknas utifrån den aktuella hastigheten och återstående körtid. Eftersom båda värdena inte kan mätas direkt, visas de inte som standard av motorindikatorer och borddatorer.
Temperatur vid laddning av batteriet
Ett ofta övervakat värde är temperaturen på batteriet vid laddning. Temperaturen får inte överstiga cirka 55 ° C, annars skadas det. Risken finns oftast bara vid snabbladdare eller för höga laddströmmar. Vi rekommenderar därför alltid en lämplig laddare.
Temperatur vid drift
Batteriets temperatur vid drift bör inte vara för hög eller för låg. En temperatur på 20° C är idealisk. Överhettningsskydd är inte standardutrustning för batterier. Så länge du använder ditt batteri på rätt sätt och använder en lämplig laddare, kommer detta förmodligen aldrig att vara relevant.
Förvaring och vinterförvaring av batteriet
Hur du bäst förvarar eller vinterförvarar batteriet varierar något beroende på batterityp. AGM-, gel- och litiumbatterier kan vanligtvis övervintra på båten. Kalla temperaturer skadar dem inte tack vare låg självurladdning. Endast vid temperaturer under -20 °C kan batterierna ta skada, eftersom elektrolyterna kan frysa.
Förvaring och övervintring av blybatterier
Blybatterier (AGM- och gelbatterier) bör förvaras i fulladdat tillstånd. Du bör koppla bort batterierna och om möjligt ansluta dem till en laddare med underhållsladdning. Om detta inte är möjligt rekommenderar vi att du kontrollerar batteriets laddningsnivå och laddar upp det vid behov. Det är bäst att följa tillverkarens rekommenderade urladdningsspänning.
Förvaring och övervintring av litiumbatterier
Litiumjonbatterier bör förvaras vid en laddningsnivå på 50-75%. Även litiumjonbatterier bör kopplas bort, men under inga omständigheter anslutas till en laddare med underhållsladdning. På grund av mycket låg självurladdning bör batteriet klara hela vintern. Du kan dock kontrollera batteriets laddningsnivå efter några månader för att undvika djupurladdning.
Laddare Batteri Båt
Batteriladdare skiljer sig åt beroende på laddningsmetod, spänningsområde och laddningskapacitet. Teoretiskt sett uppfyller alla olika laddningsmetoder samma syfte och kan användas för alla batterityper. Eftersom dessa har olika egenskaper är dock inte alla laddningsmetoder idealiska för alla batterityper. En särskild risk är en för hög laddningskapacitet och en följande kraftig temperaturökning i batteriet.
Alltid en kompatibel laddare för batteriet!
Därför rekommenderar vi endast kompatibla laddare för ditt batterisystem. På så sätt har du nytta av ditt batteri under lång tid! Vill du ladda ditt batteri på båten och vet inte hur? Förresten hittar du bestämning av batterikapacitet i vår guide.
Dina fördelar med greenboatsolutions
Du jämför nästan 600 olika elmotorer.
Du har överblick över mer än 30 tillverkare.