Söker du en elektrisk drivning för din segelbåt?
Vilken segelbåt är det värt att ha en elmotor?
För egentligen alla segelbåtar är en elmotor verkligen perfekt lämpad. Ingen underhåll, inget besvärligt uppvärmning av motorn, enkelt att sätta på med en knapptryckning och köra iväg. Särskilt när det bara handlar om hamnmanövrar behöver batteriet inte vara så stort dimensionerat.
Det finns många aspekter där en förbränningsmotor däremot presterar sämre. Fler fördelar hittar du i vår blogg.
Lönar sig för alla segelbåtar med traditionellt seglingsbeteende.
Ideala tillämpning för segelbåtar
E-motorn på segelbåtar används oftast bara i hamnen och vid vindstilla, alltså för korta sträckor. I idealfallet kan du segla med mycket vind och behöver ingen motor alls. Eftersom segelbåtar är mycket strömlinjeformade räcker en lägre effekt än för motorbåtar. Vi utgår från minst 1 – 1,5 kW per ton båtens vikt på inre vatten, för kusten minst 1,5 - 2 kW.
Vilken motortyp passar min segelbåt?
Vi går igenom det steg för steg och ger våra aktuella rekommendationer. Segelbåtar har helt olika motortyper:
- Utombordsmotorer
- Inombordsmotorer
- Podmotorer
- Vridbara podmotorer
- Saildrives
Är/var redan en motor installerad? Då är det bäst att använda samma motortyp. Det är oftast det enklaste. Självklart är det också möjligt att byta till en annan motortyp. Vi rådgiver gärna dig i detalj och har specialiserade partners tillgängliga för dig.
Rekommenderad utombordsmotor för segelbåtar (pris-prestanda)
Båtens vikt | Aktuell rekommendation | Bild | Pris |
---|---|---|---|
750 kg |
1 kW motor med 1,28 kWh batteri |
från 2.549€ |
|
2.000 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
från 5.699€ |
|
4.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
från 8.299€ |
|
6.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
från 13.999€ |
Podmotorer för segelbåtar
Podmotorer är verkligen idealiska för små till medelstora segelbåtar enligt vår åsikt. Motorerna tar lite plats och är helt under vatten. Den enda nackdelen är det högre motståndet i vattnet. Många leverantörer har nu alternativet att generera ström när man seglar. Alternativt finns det också en fällpropeller eller roterande bladpropeller för mindre motstånd under vatten.
Rekommenderade podmotorer för segelbåtar (pris-prestanda)
Båtens vikt | Aktuell rekommendation | Bild | Pris |
---|---|---|---|
750 kg |
1 kW motor med 1,28 kWh batteri |
från 2.999€ |
|
2.000 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
från 5.599€ |
|
4.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
från 7.699€ |
|
6.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
från 13.150€ |
Saildrives för segelbåtar
Saildrives är redan en bra option för segelbåtar med förbränningsmotorer. Om den befintliga grunden kan användas vidare är en Saildrive helt rimlig. Med en Saildrive ligger motorn inuti båten och orsakar därmed mindre motstånd i vattnet. Speciellt för snabbare seglare och större segelbåtar är en Saildrive ett bra val. Vi rekommenderar oftast Saildrives från Bellmarin eller WaterWorld.
Eftersom det finns ett betydligt större urval av podmotorer är detta oftast vår rekommendation för mindre segelbåtar. Fördelarna med podmotorn: Mindre plats i båten, mindre ljud och ingen underhåll av växellådan, direkt kylning av motorn i vattnet.
Inombordare för segelbåtar
Inombordare är idealiska när det redan finns en axelanläggning. Då behöver bara den nya elmotoren kopplas till axeln. Propellern kan ofta förbli, beroende på stigning och varvtal. I regel sparar du vikt och plats med en elektrisk inombordare!
WaterWorld erbjuder enligt vår mening en mycket bra pris-prestanda med motorer på 4 till 20 kW. Alternativt erbjuder Aquamot och E-Tech mycket bra lösningar. Beroende på tillverkare finns det några skillnader mellan motorerna, särskilt när det gäller kylning, kompatibilitet och visningar.
Båtens vikt | Aktuell rekommendation | Bild | Pris för komplett paket |
---|---|---|---|
upp till 1.000 kg |
2 kW motor med 5 kWh batteri |
från 4.999€ |
|
upp till 2.000 kg |
4 kW motor med 5 kWh batteri |
från 7.499€ |
|
upp till 4.500 kg |
7 kW motor med 10 kWh batteri |
från 9.399€ |
|
upp till 7.000 kg |
10 kW motor med 10 kWh batteri |
från 13.999€ |
|
upp till 12.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
från 16.999€ |
Rotera podmotorer för segelbåtar (komplett paket)
Rotera podmotorer är särskilt lämpliga för segelbåtar som inte har ett roder. Podmotorn kan vanligtvis vridas minst 180° och därmed styra båten i önskad riktning. Dessutom kan motorerna drivas framåt och bakåt, så en roterande podmotor erbjuder god manövrerbarhet.
Rekommenderade roterande podmotorer för segelbåtar (pris-prestanda)
Båtens vikt | Aktuell rekommendation | Bild | Pris |
---|---|---|---|
upp till 1.000 kg |
2,2 kW motor med 2,4 kWh batteri |
från 4.899€ |
|
upp till 3.000 kg |
4,3 kW motor med 5 kWh batteri |
från 6.799€ |
|
upp till 6.000 kg |
8 kW motor med 10 kWh batteri |
från 10.499€ |
|
upp till 10.000 kg |
15 kW motor med 20 kWh batteri |
från 15.699€ |
Vad ska jag tänka på när det gäller elmotorer för segelbåtar?
Framför allt när du just letar efter en ny motor bör du åtminstone överväga en e-motor. Om du köper en ny motor nu bör den också vara avsedd för de kommande 10 åren eller mer. Också eftersom värdet på din båt hänger ihop med drivsystemet. Framför allt på grund av de många körförbuden kan det löna sig tidigt för dig.
-
Dimensionering av E-motor och batteri (inte för mycket eller för lite effekt / kapacitet)
-
Beakta plats och vikt (Litium eller AGM, litium är 3 gånger lättare och tar mindre plats)
-
Passande laddningsmöjlighet (landanslutning vid hamn/brygga, återvinning, solenergi)
-
Kompatibilitet av komponenterna (Särskilt vid E-motor och batteri, särskilt för den återstående kapaciteten)
-
Speciella egenskaper (återvinning, information om batteriet via Bluetooth till mobilen)
Segelbåtar med elmotor är långsiktigt billigare.
Varför är elbåtar så mycket billigare i drift?
De största kostnadsdrivarna är driftskostnaderna. Istället för flera liter bensin behövs endast ett par kWh elektricitet. Senast har bensinkostnaderna ständigt ökat. Därtill kommer också de årliga underhållskostnaderna och reparationen av slitdelar. (Oljebyte, filter, växellåda, etc.)
Installation av elmotor i din segelbåt
Monteringen av en utombordsmotor sker enkelt på motorräcket, som finns på båtens akter. Monteringen sker med hjälp av klämmskruvar eller bultar. Beroende på motorns vikt är detta särskilt enkelt för motorer under 11 kW (15 hk) och kan vanligtvis utföras av en lekman.
Monteringen av andra motortyper (podmotor, inombordsmotor, segeldrift) är mer komplicerad än för en utombordsmotor och bör vanligtvis utföras av en erfaren båtbyggare. I dessa fall måste båten oftast lyftas ur vattnet, vilket eventuellt kräver en kran.
Vi har ett rikstäckande partnernätverk av båtbyggare och varv för installationen. Vi hjälper gärna till att hänvisa dig till en kontaktperson i din region. Kollegorna tar hand om monteringen av systemet. Vi hjälper gärna till med kommunikationen för dig. Vänligen kontakta oss i god tid före säsongens början så att vi kan säkra en plats för dig!
När lönar sig en elmotor inte?
Det finns dock även tillämpningar där en E-motor för närvarande inte är optimal. Till exempel för världsomseglingar på öppet hav. Enbart för att batterierna vid en stor räckvidd blir mycket stora, tunga och kostsamma. Det är tekniskt möjligt, men jämfört med en förbränningsmotor är det inte alltid ekonomiskt. Här rekommenderar vi oftast ett hybridsystem.
I undantagsfall rekommenderar vi en hybridmotor från E-Tech eller Fischer Panda. Även om vi föredrar helt elektriska drivsystem.
Har du en segelbåt? Vi elektrifierar den!
Öppna frågor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.