Den bästa 15 hästkrafters elektriska utombordsmotorn 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Den bästa 15 hästkrafters elektriska utombordsmotorn 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW utombordare

Förbehåll i förväg: Propel har avslutat utvecklingen och produktionen. Torqeedo förblir ohotad marknadsledare på 15 hk-ekvivalenten. Det finns naturligtvis några andra tillverkare i segmentet, men snarare för förskjutningsbåtar.


Videon var inte sponsrad och syftar inte heller till att föredra någon av de två tillverkarna. De här presenterade utvärderingarna är vår personliga åsikt. Resultaten kan ses här och på vår YouTube-kanal: E-Bootsmotoren TV

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW utombordare

Optimala testförhållanden

Vi hade perfekt väder mitt i november i Amsterdam, lite vind och milda temperaturer. De två utombordsmotorerna testades på två identiska båtar. Båten med Propel S1 var lite tyngre och hade en annorlunda viktfördelning eftersom två personer var ombord.


Vi kanske kunde ha fått ut lite mer hastighet med Propel-båten. Men vi var verkligen överraskade av testresultaten. Det ska sägas att Propel S1 fortfarande var en testmotor från den första prototypserien. Men även Torqeedo Cruise 10 renoverades med snedväxlad växellåda, och nu finns det bara en 12 kW fjärrversion av Cruise.

Optimala testförhållanden

Gör en Propel testkörning

Förresten: Ni kan boka en testkörning i Amsterdam genom oss eller genom Propel. För närvarande huvudsakligen med Propel D1 inombordsmotor. Efter överenskommelse är en testkörning med S1 utombordsmotor möjlig. Kontakta oss gärna direkt så hjälper vi er att boka!

Gör en Propel testkörning

Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R in test

På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.

Körlinje Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1

Körlinjerna visar vissa likheter men också tydliga skillnader. I det lägre effektområdet verkar Propel S1 vara något mer effektiv på grund av det höga vridmomentet. Från cirka 4 kW är Torqeedo Cruise 10 dock något snabbare än Propel.


Vid cirka 7 kW skapar Torqeedo en stor bogvåg framför sig och lyckas inte gå över till planing. Skrovhastigheten förblir konstant upp till 10 kW. Mellan 7 och 8 kW finns det en tipping-point för Propel S1 och motorn lyckas faktiskt gå över till planing. Vid maximal effekt på 10 kW nådde vi en slutlig hastighet på 19 km/h. Det är beräknat att det är nästan 50% högre slutlig hastighet.


Några ord om båtarna: Både Torqeedo Cruise 10.0 R och Propel S1 är monterade på en Gentle 510 Sloep med en tomvikt på 550 kg. Vattenlinjelängden är 5 meter och båten har en förskjutningskropp. Inklusive motor, personer, batteri och tillbehör väger båten cirka 800 kg. Beräknad skrovhastighet är cirka 10,2 km/h. 70% av skrovhastigheten är cirka 7,1 kWh.


(Mätningarna utfördes förresten vid en lufttemperatur på 12°C, en vattentemperatur på 13,5°C. Vi hade bara en lätt bris på 13 km/h och 0,1 m vågor, optimala förhållanden.)

Körlinje Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1

Acceleration compared

In the tests, both drivers put the lever completely on the table at a starting signal. Both boats don't take anything on the first 3-5 meters. Then the boat with the Propel S1 comes over the hull speed. Within a few seconds, the Propel S1 has a significantly higher top speed than the Torqeedo Cruise 10 and simply drives away. Within 50 meters, the Propel gets a lead of several boat lengths.


Clear winner: the Propel S1.


Stopping was also no problem for the Propel S1. The boat came to a stop within a few seconds. However, with the S1, you create a decent bow wave that catches up with you. This makes it a bit more difficult due to the higher speed.

Acceleration compared

Räckvidd jämfört med

Vid elektriska utombordsmotorer är effektiviteten särskilt viktig: Med hur mycket kraft når jag en bekväm hastighet på min båt. E-båtar har vanligtvis inte ambitionen att uppnå högsta hastigheter.


En titt på kurvorna för de båda motorerna visar att Propel S1 är betydligt mer effektiv. Med samma batteri kan man köra cirka 10% längre / längre sträcka. Det är verkligen ett ordentligt värde på lång sikt och bör definitivt beaktas vid val av batterier.

Räckvidd jämfört med

Ljud från de två 15 hk elmotorerna

Båda motorerna är inte helt tysta, varken Propel S1 eller Torqeedo Cruise 10. Framför allt vid lägre varvtal orsakar växellådan fortfarande några ljud. Vi vet redan att Propel arbetar på detta. De S1 som kommer att finnas tillgängliga hos oss från och med april kommer att ändras och förmodligen bli ännu mindre hörbara. Vi har ännu inte testat Cruise 12.0 med den nya snedskurna växellådan.


Vi satt huvudsakligen i båten med Propel S1. Men helt ärligt: vi hörde knappt Cruise 10.0 från vår båt. Cruise-modellerna är helt annorlunda än de gamla Torqeedo Travel 1003-modellerna. Om man sitter nära motorn är ljudet naturligtvis hörbart.


Allt som allt ser vi en liten fördel med Propel S1 här.

Pris och batterier

Vid varje köpbeslut är självklart också inköpspriset en av de viktigaste beslutsfaktorerna. En komplett system bör vara överkomligt enligt vår åsikt. Vårt mervärde ligger framför allt i personlig rådgivning och våra mångsidiga referenser. Även vår webbplats och vår YouTube-kanal ska hjälpa båtägare att få omfattande information om elektriska drivsystem och de olika fördelarna och nackdelarna. Som tack är vi naturligtvis glada om du, om du beställer en elmotor, också beställer den från oss. 


Det kompletta systemet med Propel S1 med 10 kWh LiFePO4 börjar på 12 000 €. Det är en riktig utmaning för prestandaområdet. Med Propel-batterierna är systemet naturligtvis lite dyrare. Det kompletta systemet från Torqeedo Cruise börjar på 17 000 €. Med original Torqeedo-batterier kostar det kompletta systemet till och med 22 000 €.


Vi måste klart säga att Propel S1 är ett riktigt fynd för närvarande. Men det nämnda priset på 5 700 € för utombordaren är ännu inte slutligt. Det slutliga försäljningspriset kommer troligen att vara lite dyrare. I slutändan kommer Propel S1 sannolikt fortfarande att vara flera tusen euro billigare än Torqeedo.

Övrigt: Körkort, Tillgänglighet

Varianten med fjärrgas från Torqeedo - Cruise 12.0 R - har mer än 15 hästkrafter och kan därför inte köras utan körkort. Enligt vår åsikt är detta en enorm nackdel särskilt för uthyrare och fritidsområdet. Här kan Propel S1 tydligt utmärka sig. Å andra sidan, om man tänker på körskolor, är det till och med nödvändigt att ta en elmotor med mer än 11 kW. Här skulle vi definitivt rekommendera Torqeedo 12.0 R eller 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO.


En stor nackdel med Propel just nu är tillgängligheten. Utvecklingen och konfigurationen har dragit ut på tiden betydligt längre än förväntat. Motorn skulle egentligen ha levererats redan i början av 2022. Nästa leveransdatum är april 2023 - vi är nyfikna på om Propel kan hålla detta. Vi har redan fått några förbeställningar och rekommenderar att du kontaktar oss så tidigt som möjligt för vår rådgivning. Även nu efter våra tester är vi säkra: S1 utombordare kommer att sälja som varma semlor.

Dina fördelar med greenboatsolutions

enkelt.
Några klick sparar dig mycket tid och stress!
snabbt.
Du får ett resultat inom 5 minuter.
jämförbara.

Du jämför nästan 600 olika elmotorer.

transparent.

Du har överblick över mer än 30 tillverkare.

contact image