Vad är fördelarna och nackdelarna med elmotorer och förbränningsmotorer enligt dig?
Vi ger dig en kort översikt över likheter och skillnader mellan elektriska båtmotorer jämfört med förbränningsmotorer. Vad är fördelarna med elmotorer på båtar? Var ligger de [förmodade] nackdelarna? Vi önskar dig mycket nöje med videon eller läsningen av artikeln! Skriv gärna till oss med dina frågor och förslag.
ELEKTRISK vs. FÖRBRENINGSBAR på vattnet | Fördelar och nackdelar översikt
På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.
Likheterna mellan el- och förbränningsmotor
Kan jag köra lika snabbt med en elmotor som med min förbränningsmotor eller är jag långsammare på vägen?
Ingen oro! En elmotor ger utmärkt framdrivning för din båt. Vid maximal hastighet är de två motortyperna lika snabba.
Vad beror båtens hastighet på?
I början trodde vi att endast motorn var avgörande för hastigheten. Men hastigheten beror snarare på din båt än på motorn. I vår artikel {%ckve71par01nf3p66lenx45la___Allt du behöver veta om elektriska båtar%} förklarar vi mer om den ekonomiska hastigheten och vilka värden som krävs för att beräkna hastigheten.
Energiförbrukning av elmotor och förbränningsmotor på båt?
Därför rekommenderar vi att du kör med en mjukare hastighet oavsett motor. Men du kan naturligtvis också köra riktigt snabbt! Du bör dock alltid ha tillräckligt med batterikapacitet eller extra bränsle ombord för att inte bli strandsatt!
Så det avgörande är inte energiförbrukningen, utan snarare typen av lagring ombord och här finns det skillnader. Mer om skillnaderna i räckvidd hittar du längre ner i artikeln.
Funktionsprincip för elmotor och förbränningsmotor
Propellern omvandlar motorns effekt till dragkraft och driver båten i önskad riktning. Förbrännings- och elmotorer har ett gemensamt användningsområde och ger maximal körglädje på båtutflykten. Konstruktionen och hur drivaxeln roteras fungerar olika.
Installation av båtmotorer
Skillnader mellan elektriska och förbränningsmotorer
Är en elektrisk båtmotor värd det för min båt?
Fördelarna med en elmotor på båtar
Fördelarna med elmotorer jämfört med förbränningsmotorer är många. Enligt vår åsikt har elmotorn många fördelar, men den är inte alltid 100% lämplig. Det finns också några utmaningar som elmotorer medför. Vi visar dig hur du enkelt kan eliminera dessa påstådda nackdelar med vår hjälp:
1. Ljudnivån hos en elmotor
En elmotor är betydligt tystare än en förbränningsmotor! Beroende på typ och konstruktion varierar motorljudet. E-motorer utan växellåda har en ljudnivå på endast 30-60 decibel och är därmed praktiskt taget ljudlösa. Elektriska båtmotorer med växellåda är dock något högre, runt 70 dB. I vilket fall som helst är de elektriska drivsystemen betydligt tystare. Ljudet från en förbränningsmotor påminner om huvudgatorna i en storstad. För oss var det precis det som fick oss att fundera på en elmotor till vår båt. När vi åker ut med båten tänker vi nämligen främst på natur och avkoppling.
Vår åsikt: När det gäller ljudnivån finns det inget alternativ till elmotorer ... förutom muskelkraft naturligtvis, där gör du till och med något bra för din hälsa!
Artikeln återspeglar generellt sett både fakta och vår åsikt. Vi försöker vara så objektiva som möjligt. Det finns som för nästan allt en annan åsikt. På mässor hör vi ibland uttalanden från båtägare som:
- motorn måste vara högljudd och stinka
- kan jag få en högtalare till motorljudet också?
- El? Då måste jag ju prata med de andra
-
1. Elektromotorer är betydligt tystare eller helt tysta
-
2. Avgasfritt, ingen obehaglig lukt
-
3. Löpande kostnader betydligt billigare!
-
4. Miljövänlig och ekologiskt hållbar
-
5. Framtidsäker: Ingen rädsla för körförbud
-
6. Underhållsfri: mindre ansträngning
-
7. Ökad säkerhet ombord
-
8. Verkningsgraden och accelerationen är högre
-
9. Hantering och användning är enklare
-
10. Hög flexibilitet: el ombord och i hamnen
2. Avgasfritt och en ren affär
En elmotor producerar inga miljöskadliga och illaluktande avgaser under körning. Studier har visat att på grund av bristande filteranläggningar släpps 38 gånger mer kväveoxider ut i atmosfären. Dessutom behöver motorn inte olja som kan läcka ut.
Åker du med familjen till sjön och har lukten av en bensinstation i näsan? För oss personligen var det en av de viktigaste anledningarna att engagera oss i ämnet elektrisk mobilitet. (Det finns naturligtvis undantag som tycker om lukten av en bensinstation.) Trots allt tänker vi på dig och din hälsa.
Även för djur och miljö har frånvaron av avgaser eller smörjmedel i vattnet en stor påverkan. I hamnanläggningar ser vi alltför ofta en skimrande oljefilm på vattnet. Förutom djuren har det också fördelar för vattenkvaliteten i ditt område. Särskilt med de allt varmare somrarna är vattenkvaliteten i sjöar och floder i Tyskland en viktig faktor som gynnas av elektriska båtmotorer.
3. Inga underhållskostnader och billigare drift!
Ju större batteriet är, desto högre blir kostnaderna för hela systemet. Vid inköpet rekommenderar vi att du noga överväger hur mycket kapacitet du behöver i genomsnitt.
På vår webbplats har vi utvecklat en liten kostnadskalkylator för dig. Du kan bekvämt jämföra årliga kostnader hemifrån och se när en elmotor är värt för din båt.
Du behöver bara ange hur ofta du kör per år och hur hög förbrukningen av din båt är. En annan intressant punkt: Du ser hur mycket CO2 båtmotorn släpper ut över tiden och hur mycket CO2 som kan sparas.
Break-Even: När är en elmotor billigare?
Återbetalningstiden beror på motorn och ditt körsätt. Vid beräkningen jämför du kostnaderna för inköp och drift: Du köper en förbränningsmotor med 15 hk för 4000 € och spenderar 800 € per år på bensin och 200 € på underhåll. Eller så köper du en 11 kW (15 hk) elmotor med batterisystem för 8000 € och spenderar bara 200 € per år på el.
Din elmotor är redan lönsam efter 5 år. Efter 10 år har du redan sparat 4000 €. Fossila bränslen är en begränsad resurs. Tror du att priset kommer att stiga i framtiden? Vi förväntar oss på lång sikt att bensinpriserna per liter kommer att öka avsevärt på grund av en koldioxidskatt eller liknande.
Å andra sidan erbjuder kostnadseffektiva solceller möjligheten att generera el till nolltariff. Denna el kan lagras direkt i ditt batterisystem.
4. Miljövänlig och ekologiskt hållbar
Om du använder förnybar energi för din elmotor, är driften till och med klimatneutral. Vad betyder klimatneutral? Det finns inga skadliga CO2-utsläpp eller kväveoxider som förorenar luften och hotar din hälsa. Dessutom kommer föroreningar som bränsle, olja eller andra smörjmedel inte i vattnet. Med elmotorer finns det ingen risk att hota lokala vatten och djur.
För att generera el på vattnet själv finns möjligheten att montera solpaneler eller små vindkraftverk på båten. Alternativt kan du också bygga anläggningar vid bryggan eller på ditt båthus och vara säker på att undvika stigande elpriser.
Detta är särskilt lämpligt för husbåtar med en större takyta, men även för mindre båtar. Många solpaneler kan vikas ihop eller rullas upp och är därför lätta att installera på taket eller relingen på båten.
5. Inga körförbud för elektriska båtar
Naturligtvis finns det redan nu i Tyskland och Österrike ett stort antal sjöar med körförbud. Vi är övertygade om att körförbud och högre krav kommer att öka kraftigt i framtiden. Med en elmotor är du på den säkra sidan. Särskilt om du funderar på att köpa en ny båtmotor, bör du ha denna väsentliga faktor i åtanke.
6. Underhållsfri - aldrig mer stress!
Mitten i säsongen måste du byta ut slitna delar på din motor. Inte med en elmotor. De flesta elmotorer är underhållsfria och har en extremt lång livslängd vid högkvalitativ tillverkning. Detta sparar dig mycket stress. Har motorn fortfarande garanti? Var kan jag reparera motorn och hur mycket kommer det att kosta? Kanske är du också tekniskt kunnig och att byta ut några slitna delar inte är ett problem för dig. Då är det inte så dramatiskt för dig. Vi skulle vara helt ärligt sagt helt överväldigade! Därför väljer vi att gå på säkra sidan med en elmotor.
7. Ökad säkerhet ombord
Säkerhet är A och O. På vägen övertygar elbilar med sin högre säkerhet. På vattnet är det viktigt att batteriet förvaras torrt, medan stänkvatten inte är något problem. De flesta motorer är helt vattentäta. Vissa batterier är till och med helt flytkraftiga. Risken för bränder är låg, men vi rekommenderar ändå en speciell brandsläckare ombord för vissa batterier. Vi arbetar främst med litiumjärnfosfatbatterier. Dessa är inte brandfarliga och därför helt säkra.
Att hantera lättantändlig och explosiv bensin ombord är inte längre nödvändigt. Enligt vår uppfattning är det betydligt trevligare utan en bensindunk ombord.
8. Bättre verkningsgrad och högre acceleration
I praktiken är detta säkert begripligt: ju snabbare det går, desto bättre för dig. Samma sak kan observeras med elbilar. Inte för inte har en Tesla Model S en så hög acceleration och lämnar alla andra bilar bakom sig vid trafikljusen. Och det trots den extra vikten från batterierna!
9. Enkel användning och bra hantering
Många motorer har en varvtalsreglering för steglös styrning. Fördelen är att motorn kan växla mellan framåt- och bakåtkörning utan att växla. Användningen är så mycket mer intuitiv, användarvänlig och hastigheten kan regleras bättre.
En annan fördel med elmotorer är att motor och batteri kan övervakas mycket lätt. Tillverkare erbjuder ofta speciella funktioner som inte är direkt integrerade i förbränningsmotorer.
Dessa inkluderar beräkning av återstående räckvidd, strömförbrukning, GPS eller autopilot. Naturligtvis kan du också lägga till dessa funktioner separat för förbränningsmotorer om du vill. Med elmotorer är de ofta redan integrerade och du behöver inte investera mer pengar än nödvändigt.
10. Hög flexibilitet: ström när som helst och var som helst
Om du använder en elmotor har du alltid elektricitet ombord. Andra strömförbrukare som värmare, lampor, kylboxar och annat kan drivas via samma kretslopp. Se till att du redan tidigt i planeringen av dina batterier tar hänsyn till den nödvändiga kapaciteten. Vid planeringen av din båtutflykt bör du också ta hänsyn till laddningsstationer på grund av den maximala kapaciteten.
Det bra med elmotorer: ström är nästan alltid tillgänglig! Så du kan ladda batteriet både vid din egen brygga och i hamnar, bryggor eller vid laddningsstationer och är därför mycket flexibel.
Nackdelar med en elmotor
Är båtar lämpliga för elektrisk drift?
-
Energitäthet och räckvidd
-
Inköpskostnader för elektriska båtmotorer
-
Miljöpåverkan av batteriproduktion
-
Vikt av båtbatterier
-
Laddningstid
1. Energitäthet och räckvidd
Bensin har en energitäthet som är 100 gånger högre än litiumjonbatterier. E-motorer är 10 gånger mer effektiva. Effektivt sett är energitätheten 10 gånger sämre och påverkar därför den maximala räckvidden negativt. Därför är batterivikt och inköpskostnader särskilt viktiga för större motorer eller kontinuerlig glidfart. Det lönar sig därför att optimera batterikapaciteten för önskad körtid och kapacitet.
Genom att planera dina rutter eller utflykter väl kan denna nackdel lätt undvikas. Ström är vanligtvis tillgängligt vid varje anläggningsplats eller hamn. Om du använder din båt under dagen kan den anslutas till elnätet vid anläggningsplatsen över natten och är fullt funktionsduglig senast nästa dag.
Det är visserligen en nackdel eftersom du antingen behöver mer plats för batterier i din båt eller har en kortare räckvidd. Lyckligtvis tar en E-motor betydligt mindre plats än en huvudmaskin med förbränningsmotor. Enligt vår erfarenhet har det inte varit några problem med räckvidden vid de flesta övergångar till en E-motor.
2. Inköpskostnader för elektriska båtmotorer
Under de senaste decennierna har det varit enorma språng på 5 till 8 procent per år i energidensiteten hos batterier. Många miljarder euro investeras årligen för att driva utvecklingen framåt. Huvudaktörerna är framför allt de stora biltillverkarna som till 2030 planerar att övervägande gå över till ren energi.
Detta gynnar framför allt båtägare och konceptet med elmotor och batteri blir mer attraktivt. Batteripriserna sjunker just nu från 1 000 € per kilowattimme till endast 500 €. Denna utveckling kommer att bli billigare de kommande åren och mycket mer lönsam för dig! Förutom nya batterityper forskas det också mycket på användningen av vätgas som energibärare. Vätgas lovar en liknande räckvidd och snabb tankning som med vanligt bränsle. För närvarande är kostnaderna för bränslecellen dock inte konkurrenskraftiga. Vi är spända och kommer att vara helt i framkant! Och ännu viktigare: Vi håller dig uppdaterad i vårt nyhetsbrev om den senaste tekniken!
3. Miljöpåverkan av batteriproduktion
Elektromotorer och batterisystem måste tillverkas och transporteras till Tyskland. Vid tillverkningen används också resurser och det uppstår CO2-utsläpp. Även motorerna tillverkas oftast i Asien och importeras sedan.
Vi lägger stor vikt vid att uppmärksamma denna faktor och föredrar tillverkare med en bättre CO2-balans. Vi har utvecklat en speciell CO2-kalkylator på vår webbplats, där du kan beräkna CO2-balansen i detalj och se när en elmotor är bättre för miljön.
I medierna rapporteras det mycket om tillverkningen av batterier och de skador som uppstår för miljön på grund av elbilar. Inom kort kommer en detaljerad rapport om tillverkningen och de relaterade utsläppen att publiceras.
Cirka 125 kg CO2 genereras per kWh batteri. Detta motsvarar utsläppen från cirka 60 liter bensin. Beroende på batteriets storlek kan du snabbt beräkna vid vilken förbrukning det är lönsamt att byta till ett batteridrivet fordon. Ofta redan under det första året!
4. Vikten av batterierna
En tumregel är att AGM-batterier är cirka tre gånger tyngre. Vanligtvis tas bränslet ur båten vid en ombyggnad och ger tillräckligt med utrymme och en viss ram för extra vikt på båten. Det gäller att optimera batteriet så mycket som möjligt, då är lite mer vikt i båten nästan ingen nackdel. Särskilt segelbåtar behöver ibland lite mer vikt i kölen.
5. Laddningstid för båtar
Laddningstiden till full laddning varierar beroende på batteri och laddare. En båt kan tankas med bensin, diesel eller väte betydligt snabbare. Detta är på papperet en annan nackdel med en elektrisk båtanvändning. Men båtförare är sällan länge utan mellanlandning. Laddhastigheten för batterisystem ökar alltmer och flexibiliteten hos eldrift utvecklas vidare. Teslas Supercharger visar vägen och laddar ett bilbatteri upp till 80% på 30 minuter. Antalet laddstationer på vattnet ökar också, så längre utflykter kommer också att vara möjliga utan problem i framtiden.
Beroende på behov hittar vi gärna en lämplig laddningsmöjlighet eller en elmotor med lämplig räckvidd för din båt. En elmotor är dock inte verkligen meningsfull för varje räckvidd och varje användningsområde.
Slutsats: Jämförelse av elektriska och förbränningsmotorer
Om du äger en båt som behöver en stor motor för att glida, är du för närvarande kanske bättre betjänad med en klassisk förbränningsmotor. Huvudsakligen på grund av batterisystemet.
Argumenten för förbränningsmotorer är framför allt de ibland lägre inköpskostnaderna för större drivsystem och den högre räckvidden och körtiden för stora motorer. Inom detta område är elmotorer i absoluta premiumsegmentet, eftersom allt är möjligt. Batterisystemen för glidbåtar är särskilt dyra. Ändå är elmotorer också idealiska för glidkörning och har lika mycket kraft! Särskilt för sjöar där endast elbåtar är tillåtna finns det inget alternativ.
Fördelarna med en elmotor är att den är tyst, utsläppsfri, ren och oftast underhållsfri. Dessutom är driftskostnaderna betydligt lägre, vilket kan ge en ekonomisk fördel för frekventa användare. Även bland fiskare, små båtar och gummibåtar har elmotorer varit mycket populära i många år.
Priset med batteri är ofta till och med lägre eller åtminstone lika högt som för en förbränningsmotor. De otaliga andra fördelarna med elmotorn överväger tydligt här. Vi är spända på hur ämnet e-mobilitet utvecklas i Tyskland och Europa och ser fram emot feedback och dina erfarenheter med elmotorer!
Dina fördelar med greenboatsolutions
Du jämför nästan 600 olika elmotorer.
Du har överblick över mer än 30 tillverkare.