Vad ska man tänka på vid köp av en elmotor? Elmotorer använder den senaste tekniken. Vi ger dig en översikt över de viktigaste ämnena kring din båt. Innan vi går in på detaljerna, börjar vi med några korta informationer om båttyper och skrovformer.
-
Körtid och batteri
-
Speed
-
Strömförbrukning
-
Effekt av en elmotor
Skrovformer på båtar
Generellt sett skiljer man mellan förskjutningsfartyg och glidare när det gäller båtskrov. En förskjutningsbåt är en båt som permanent förskjuter precis så mycket vatten som den väger. Ingen förskjutningsbåt kan överskrida skrovhastigheten, det vill säga köra om vågen som genereras av fören med aktern.
I viloläge och vid låg hastighet är varje båt en förskjutare. En planande båt lyfter tack vare skrovformen från vattnet vid ökande hastighet. En slät, långsträckt skrov och en bred akter är fördelaktigt. Skrovhastigheten överskrids långt eftersom vattenmotståndet också försvinner efter att ha lyfts upp från vattnet.
Effekt av din elmotor
Hur mycket kraft behöver min båt?
Vikten på din båt (förskjutning) är avgörande för utformningen av elmotorn. Kort sagt, ju tyngre din båt är, desto mer kraft behöver din motor. Det är viktigt att du också är förberedd på dåligt väder. Kraftig ström och höga vågor bör inte vara ett problem för dig.
Hur tungt är min båt?
Om du har svårt att uppskatta vikten på båten exakt, är det bäst att utgå från det 'tyngsta fallet'. Så beräkna personer och last. Ange vikten något högre för att säkerställa god manövrerbarhet och marschfart med din båt.
Beräkning av effekt
Vid en förskjutningsbåt utgår vi från 2 kW per ton båtvikt. Du multiplicerar båtens vikt (i ton) med 2 och får motsvarande effekt. För varje person beräknar vi vanligtvis med 75 kg och räknar med ytterligare 50 kg för annan last.
Ett exempel på beräkning
Båtens tomvikt på bilden nedan är 1 000 kg. I vårt fall åker vi maximalt med 2 vuxna och räknar med ytterligare 50 kg för ett litet barn, mat, dryck och ankare. Totalt väger båten 1 200 kg. Genom att multiplicera med faktorn 2 får vi den nödvändiga motorstyrkan på 2,4 kW för vår elektriska utombordsmotor.
Båtförarintyg krävs från 7,5 kW
Om du har en båtförarintyg kan du hoppa över stycket utan problem. Om inte, bör du hålla dig till riktvärdet på högst 15 hk, med vilket du kan köra utan förarintyg.
Från och med 01.01.2023 gäller en maximal elektrisk effekt på 7,5 kW (cirka 10 hk) för körning utan förarintyg. En elmotor med 11 kW (~15 hk) kräver ett förarintyg!
Vilka motorer passar?
Beroende på prestanda är olika tillverkare relevanta för dig. I exemplet ovan skulle en Minn Kota aktermotor eller en Torqeedo utombordsmotor passa mycket bra. Men för att jämföra alla över 20 olika tillverkare med varandra rekommenderar vi att använda vår produktväljare!
Prestanda på planande båtar
En planande båt kan lyfta och glida ur vattnet vid ökande hastighet. Därvid överstiger skrovhastigheten långt. För att glida krävs en betydligt högre motoreffekt. I vår digitala rådgivare beräknar vi en ungefärlig motoreffekt för din planande båt.
Förbränningsmotor vs. Elektromotor
Har du haft en förbränningsmotor tidigare? Behöver jag en starkare motor? Oroa dig inte: E-motorer är mer effektiva vid lägre varvtal och oftast kraftfullare. Beroende på E-motorn kan till och med en steglös hastighetsreglering vara tillgänglig.
Du kan beräkna en liknande prestanda för E-motorn. Vi rekommenderar att du använder vår digitala rådgivning i förväg. Ofta är förbränningsmotorer överdimensionerade och du spenderar för mycket pengar vid köpet.
All information om E-motorn och den nödvändiga effekten? Fortsätt med hastigheten och sedan med strömförbrukningen. Lönar det sig att köra med en E-motor eller inte?!
Hastighet
Hur snabbt kan jag köra med min elmotor? Har den mindre dragkraft än min förbränningsmotor? Vi reder ut myten om hastighet:
Vad beror hastigheten på?
Hastigheten beror på din individuella båt och mycket mindre på motorn än du tror! Så det spelar ingen roll om du har en förbränningsmotor eller en ren elmotor ombord. En elmotor får en planande båt med motsvarande effekt upp till samma hastighet som en förbränningsmotor med samma nominella effekt skulle göra.
Om du har en skrovform som är lämplig för planing och har monterat en tillräckligt kraftfull motor på båten kan du naturligtvis också uppnå planing med din båt. Men du bör inte glömma: Vid höga hastigheter är energibehovet också mycket högt, men mer om det senare.
Vattenlinjelängd på din båt
Vad är vattenlinjelängd och varför behövs den? Med vattenlinjelängden kan du ge en ungefärlig uppskattning av förväntad hastighet på din båt. Ju större den är, desto högre är också skrovhastigheten på din båt.
Denna information är grundläggande intressant för dig, men spelar bara en biroll vid valet av motor. För planande båtar är vattenlinjelängden viktig för att beräkna minsta effekt! Du kan läsa mer om den speciella fallet med planande båtar här.
Hastighet på glidbåtar
Övergången till glidfart sker vid cirka 2,8 gånger skrovhastigheten, vilket naturligtvis varierar beroende på båt. Därför kommer båtar med lägre skrovhastighet också snabbare in i glidläget.
Den maximala hastigheten för en glidare begränsas av drivkraften och luftmotståndet. Detta ökar vid högre hastigheter och leder till att båten lyfter från vattnet. Båten förlorar kontakten med vattnet, vilket bör undvikas till varje pris.
Genombrottet av ljudvallen
Övergången från förskjutning till glidfart kan jämföras med att bryta ljudvallen på ett flygplan. På båten överträffar aktern sin egen bogvåg. På liknande sätt bryter flygplanet sin egen ljudvåg under flygningen.
Snabbare än tillåtet enligt polisen
The current world record for the fastest electric boat is 142.6 km/h. The speed was achieved with a specially converted boat on a test track. But there are also electric boats produced in series that can reach almost 50 knots, or 92.6 km/h.
As you can see, you can also drive faster than the police allow with an electric motor. However, for longer boat trips, a moderate speed is recommended. In addition, the speed limits on the waters also apply, which we of course recommend to comply with.
Strömförbrukning
För att fördubbla hastigheten krävs ungefär åtta gånger mer effekt. Av denna anledning rekommenderas det att särskilt vid elektriska motorer att uppmärksamma en ekonomisk hastighet för att uppnå en längre körtid. Ofta ligger denna till och med över hastighetsbegränsningen.
Beroende av skrovformen
Strömförbrukningen beror bland annat på skrovformen. Man skiljer mellan förskjutningsfart, halvglidare och glidare. Minst ström behövs vid förskjutningsfart. På husbåtar kan man redan här köra självförsörjande.
Exempel på beräkning
0,5 kW per ton båtvikt är ofta tillräckligt för att få en båt upp till 70% av skrovhastigheten. Upp till ca 80% av skrovhastigheten är strömförbrukningen relativt låg. Därefter ökar förbrukningen avsevärt.
Exponentiell förbrukning
Om du ökar gaspådraget över 80% av skrovhastigheten kommer din förskjutningsbåt att bli marginellt snabbare men förbruka exponentiellt mer ström. Om du har en planande båt bör du antingen köra i förskjutningsläge eller planläge. Halvplanande läge är mycket ineffektivt.
Beräkning
Vad betyder exponentiellt? För att fördubbla hastigheten krävs tredje potensen. Beräkning: 2x2x2 = 8. För att accelerera från 10 km/h till 20 km/h krävs 8 gånger så mycket energi.
Principen är densamma för förbränningsmotorer och elmotorer, så det är viktigt att se till att det finns tillräckligt med bränsle för förbränningsmotorn och en tillräckligt stor batteri för elmotorn.
Vad händer vid halvglidning?
Om din båt inte är lämplig för att glida eller om motorkraften inte är tillräcklig, kan du inte övervinna bogvågen och skjuter den framför dig. En hög bogvåg byggs upp framför båten och ger stort motstånd. Mycket energi går förlorad och din båt blir bara obetydligt snabbare.
Strömförbrukning för halvglidare
Strömförbrukningen ökar också kraftigt och räckvidden/körtiden minskar extremt. Dessutom belastas motor och batterisystem kraftigt. Det kan begränsa livslängden. Dessutom stör du andra båtförare och vattensportare med en stor våg och kan skada kajen.
Körtid och kapacitet
Den maximala körtiden beror på batterikapaciteten. Ju längre du vill köra, desto mer energi behöver du. Med ett tomt batteri kan du bara dra dig till närmaste hamn med hjälp av andra båtar.
För att tala från egen erfarenhet: de flesta båtägare är mycket hjälpsamma och hjälper gärna till. Försiktighet är dock alltid bra att ha och ett långt rep ombord skadar inte. Men det måste också finnas en båt i närheten. Därför: Bättre med för mycket kapacitet än för lite.
Beräkning av kapacitet
Körtiden beror på din körstil! För maximal förbrukning multiplicerar du motoreffekten med körtiden. Med 4 kW och 2 timmars körning måste du ha ett 8 kWh-batteri ombord.
Varning: Du kör vanligtvis inte direkt med full kraft över sjön. Normalt kör du med ekonomisk hastighet. (Undantag bekräftar regeln)
Ekonomisk hastighet
Vad är ekonomisk hastighet? Detta är mer effektivt och energisparande. Det är cirka 70% av den maximala hastigheten. Oftast är hastigheten fortfarande betydligt snabbare än vad som är tillåtet på de flesta vattenleder och vattendrag i Tyskland.
Hur länge kan min båtmotor köra på el
Ofta töms inte hela batteriet under en dagsutflykt på ~8 timmar. Vanligtvis ankare man under turen för att ladda upp med sol eller ta ett dopp. Så kom ihåg att alltid ta hänsyn till maximal körtid. Batteriet är A och O här.
Effektiv kapacitet
Vi beräknar alltid den effektiva kapaciteten vid beräkning. Det är den energi som faktiskt får tas ut från batterisystemet. När vi anger körtiden rekommenderar vi därför att planera med lite säkerhet.
Vi beräknar den nödvändiga kapaciteten i våra inmatningar.
Optimal ruttplanering
Especially on a longer tour, you won't be unpleasantly surprised. Another tip: it's helpful to plan your routes along ports or docking stations with power supply. Of course, it makes a huge difference whether you want to drive your boat comfortably and relaxed or somewhat fast.
Elektrisk hjälpmotor
I stället för att ha en ren drivmotor ombord, använder många en elmotor för korta sträckor och vid ekonomisk körning.
Om du alltså bara använder elmotorn som hjälpmotor, behöver du mindre effekt. Detta gäller ofta om du bara vill lämna hamnen eller generellt sett bara är ute en kort stund. Då räcker en motor med lägre effekt, till exempel cirka 1 kW per ton båtvikt.
Fördelar med en optimal elmotor för båtar
Med en motor med lägre effekt kan du spara pengar och ändå få den lämpliga elektriska drivkraften för dig. Detta kan vara fallet särskilt för segelbåtar för att ta sig från bryggan till sjön. Sedan bär vinden dig över sjön. Vid vindstilla kan du fortfarande använda elmotorn och återvända till bryggan.
Hur ofta kör du med elmotorn?
Beroende på hur ofta du kör påverkar vilken batterityp vi rekommenderar för dig. Vid frekvent användning är litiumjonbatterier den mest lämpliga batteritypen. Det beror främst på dess hållbarhet. Litiumbatterier är betydligt lättare och därför det bästa valet för glidbåtar.
För mindre till medelstora batterisystem och normal körfrekvens rekommenderar vi vanligtvis AGM-batterier. AGM-batterier är betydligt billigare. Dessutom har de en lägre vikt. En detaljerad jämförelse av batterityper finns dock i kapitel 3 i guiden.
Dina fördelar med greenboatsolutions
Du jämför nästan 600 olika elmotorer.
Du har överblick över mer än 30 tillverkare.