1.400 utställare från 50 nationer
Våra intryck från Mets Trade2022
I vår video kan ni se de viktigaste intrycken och nyheterna. Det är roligt att se att det händer så mycket inom området elektriska båtmotorer. Även om priserna har stigit kraftigt i år, växer hela marknaden och visar stor potential för framtiden.
Mets Trade 2022 Video
På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.
Aquamot LiFePO4-batterier
Aquamot har efter flera års utveckling och testande äntligen fått litiumbatterier i sortimentet. På vägen dit har det testats och prövats grundligt. Den höga efterfrågan på batterier och den svåra råvarusituationen har lett till att utvecklingen har tagit mycket lång tid.
Väntetiden är över! Aquamot har lovat batterier och levererat. Och vilka batterier - extremt lätta och prisvärda. Det handlar om 24 V-batterier som kan användas både med 24 V-motorer och 48 V-motorer. Batteriet är relativt enkelt: ingen Bluetooth BMS eller display - annars skulle man inte kunna nå ett så bra pris. Enligt vår åsikt finns det nu knappt några skäl att använda AGM-batterier med Aquamot-motorer.
EPropulsion inombordare och batterier
Årets största tillkännagivande: inombordare från ePropulsion i storlekarna 10 kW, 20 kW och 40 kW. Var och en på 96V och med en ny kommunikationsbas. Man behöver alltså förutom de nya 96V-batterierna också de nya displayerna och gasreglagen.
Den stora fördelen som ePropulsion erbjuder är det delvis mycket lägre priset. De bra priserna beror inte på bristande kvalitet, utan gynnas helt enkelt av tillverkningen i Kina. Material och arbetstid är betydligt billigare. Även teknologiskt är produkterna på högsta nivå och kommunikationen fungerar mycket bra.
Priserna för inombordarna har ännu inte slutgiltigt offentliggjorts och leveranstiderna är fortfarande osäkra. De aktuella uppskattningarna visar dock att priserna verkligen är konkurrenskraftiga. 10 kW inombordaren kommer att vara mindre spännande på grund av den stora konkurrensen. Däremot kommer installationsmaskinerna med 20 kW och 40 kW att vara mycket intressanta för större båtar och glidare.
Den största nackdelen enligt vår åsikt: högspänning. Högspänning är fortfarande inte utbrett inom båtsporten. Det finns få båtbyggare och elektriker som har erfarenhet av högspänningssystem i båtar. Jämfört med detta kör varje bil på högspänning och för många verkstäder är det numera normalt att arbeta med det. Och här pratar vi inte om 96V, utan snarare om 400 - 800 V.
Fin X utombordare
Vi fick för första gången höra om Fin X på Mets Trade 2022. En motorteknologi utan propeller - framdrivningen skapas av en vibrerande membran. Fördelen: det finns ingen skaderisk med propellern och ingen risk för brott. Man kan alltså utan problem använda motorerna i närvaro av barn på en gummibåt, utan att behöva oroa sig. Man kan enkelt röra vid membranet under färd.
Nackdelen med FinX-motorerna: vibrationerna är något högre än en elektrisk utombordare med jämförbar effekt. Dessutom är motorgondolen under vattnet betydligt större än hos en jämförbar E-utombordare. Vattenmotstånd och effektivitet bör rent fysiskt vara lägre. Vi har ännu inte information om tekniken och det slutliga försäljningspriset - vi ser fram emot det!
Rim Drive 15 kW utombordsmotor
Rim Drive visade på Mets en ny, större 15 kW utombordsmotor (48V). Designen har helt omarbetats och ser mycket modern och kraftfull ut. Särskilt iögonfallande är den gröna LED-listen. Även tekniskt har mycket förbättrats, särskilt fästet med trimstegen har gjorts om och erbjuder nu fler funktioner. Även färgen på det eloxerade aluminiumet har blivit mörkare och passar nu bättre in i konceptet.
WaterWorld Pod och tillbehör
WaterWorld presenterade en ny podmotor speciellt för kommersiell sjöfart. 3,5 kW effekt - mycket lik den redan mycket populära 3 kW podmotorn från ePropulsion, men enligt eget uttalande mycket mer högkvalitativt bearbetad och kraftfullare (särskilt för långa sträckor). Podden integreras i WaterWorlds kommunikationsnät och kan användas med samma batterier och skärmar.
För att inte tala om skärm och kommunikation: WaterWorld har arbetat länge med detta och har nu presenterat en egen kartfunktion. Även Apple iOS kan redan användas på surfplattor, Android-surfplattor ska också få tillgång i framtiden. Förutom appen presenterades också en modul som integrerar externa batterier i WaterWorlds system och mäter laddningsnivån med hjälp av shunt. För alla som inte vill använda WaterWorlds batterier eller redan har batterier, är detta den perfekta lösningen för en smidig integration. (Modulen kan för övrigt också eftermonteras!)
Fischer Panda inombordare
Fischer Panda är ett av de mest kända märkena för generatorer och drivsystem inom yachtsegmentet. Fischer Panda har presenterat en 5 kW inombordare som kan vara ett verkligt alternativ för vissa båtägare. Installationsmaskinen är luftkyld och fungerar helt normalt på 48 V.
Det som särskilt utmärker sig är den smala konstruktionen. Motorn kan installeras även vid begränsat utrymme. En annan fördel med installationen är den lätta vikten. Med endast 22 kg kan man enkelt lyfta och installera motorn själv i båten. Jämförbara motorer väger ibland mer än 40 kg.
RAD Propulsion
RAD Propulsion har officiellt presenterat 40 kW-motorn med en axialflödesmotor på Mets Trade. Företaget från Storbritannien har specialiserat sig på e-motorer för glidbåtar och RIB:ar. Med en RIB uppmättes en topphastighet på 25 knop, medan den genomsnittliga hastigheten snarare ligger på 15 knop. Det låter lovande, men har också sitt pris. RAD Propulsion använder alltså en liknande teknik som Propel i den nya 40 kW utombordsmotorn.
Vi upptäckte RAD Propulsion för första gången på boot Düsseldorf 2020. Då hade ingenjörsteamet idén att utveckla ytterrotorer, liknande de från Rim Drive Technology. Efter mycket utveckling, testning och marknadsundersökning har teamet blivit medvetet om en marknadsnisch för glidbåtar och lätta RIB:ar.
E-båtmotorer TV
Ska vi ta en närmare titt på en av de senaste motorerna i ett test? Skriv gärna i kommentarerna på YouTube!
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.