Du vill informera dig om batterier för båtar. Vi klargör vad som är viktigt att tänka på när det gäller batterier och vad som ligger tekniskt bakom. I den här artikeln handlar det huvudsakligen om allmän information. I guiden hittar du specifika tips för köp av båt-batterier.
-
1.
Installation och koppling
-
2.
Säkerhet och hölje
-
3.
Batterihanteringssystem
-
4.
Övervakning och styrning
-
5.
laddare
Installation av batteri båt och koppling
Vid installationen av ditt batterisystem bör du tänka på några grundläggande saker. Det viktigaste är tillverkarens anvisningar! Om du följer de följande 10 punkterna kan nästan ingenting gå fel!
Var noga med att vid installationen av batteriet att:
-
1.
-
2.
Tillräcklig luftcirkulation är möjlig
-
3.
-
4.
-
5.
Endast kompatibla kablar med tillräcklig tvärsnitt används
-
6.
Den rätta kopplingen beaktas (oft över kors)
-
7.
Litiumbatteriet har ett BMS
-
8.
Det bör finnas en batteribalansör vid seriekoppling
-
9.
Kablarna är varken skadade eller för långa
-
10.
Kablarna är varken skadade eller för långa för att undvika förlust
Populära LiFePO4-batterier
Du hittar bestämningen av kapaciteten för ditt batteri på båten i vår guide. Titta gärna förbi!
Byggande av ett batterisystem med kopplingar
Vi rekommenderar att du använder ett batteri om möjligt. Kopplingar har förutom en högre installationskostnad även andra tekniska nackdelar. Ett viktigt krav för kopplingen är tillverkarens uppgift om batteriets lämplighet.
När du kombinerar batterier kan du öka spänningen eller kapaciteten hos batterisystemet. Vid seriekoppling ökar spänningen. Du kan kombinera två identiska batterier med 12 volts nominell spänning i en seriekoppling till ett 24 V batterisystem. Vid parallellkoppling skulle kapaciteten fördubblas från 100 Ah / 12 V till 200 Ah / 12 V.
Nackdelar med en seriekoppling
En seriekoppling av flera batterier är bara så stark som dess svagaste länk. Olika laddningsnivåer leder till minskad kapacitet och livslängd för ett batterisystem, vilket förhindras av en balanserare. Laddare kan inte kompensera för detta!
Nackdelar med en parallellkoppling
Misslyckandet av en enskild cell kan skada hela parallellkopplingen fram till cellens död. Orsaken är höga utjämningsströmmar mellan batterierna. Även här: Använd säkringar eller balancerare så att en enskild, defekt battericell inte skadar alla andra inom batteriesystemet.
Batteribalans
Vid litiumbatteriet hanteras cellbalanseringen av BMS, så att små skillnader kan jämnas ut. Cellbalansering kan ske aktivt eller passivt. Aktiva balanserare överför energi från celler med högre laddning till celler med lägre laddning. Passiva balanserare fungerar å sin sida som en begränsning av laddningen, så att alla celler är lika starkt laddade.
Användarinstruktioner för batterier
Du bör ha tagit del av dessa anvisningar innan du använder dem:
-
1.
Utför regelbundet en laddningsutjämning mellan batterierna om du använder en bank med flera batterier
-
2.
Var noga med att följa tillverkarens säkerhetsanvisningar. Tänk också på andras säkerhet här.
-
3.
-
4.
Använd endast lämpliga kablar för anslutning och fäst dem noggrant
-
5.
Var noga med att lagra och övervintra ditt batteri på rätt sätt.
-
6.
-
7.
Se till att ditt litiumjonbatteri är skyddat av ett BMS!
-
8.
-
9.
Använd helst endast batterier av samma modell, ålder och laddningstillstånd i en batterikoppling
Säkerhet för batterier
Hos oss hittar du enbart litiumjonbatterier eller VLRA-batterier. Båda är underhållsfria och läcksäkra. Batterierna kan därför installeras oavsett läge. Dessa batterier är mycket säkra jämfört med andra öppna batterityper eller bensin.
Du bör alltid följa tillverkarens säkerhetsanvisningar. Säkerhetsrisker uppstår främst vid felaktig hantering eller grov vårdslöshet. Detta kan till exempel vara felaktig installation, felaktig laddning, våld, öppen eld eller kortslutning.
Felaktig installation eller laddning med olämplig laddare kan skada E-motorn och batteriet. För höga strömmar från laddaren kan leda till överhettning av batteriet och en minskning av livslängden. I värsta fall kan detta leda till brand- eller explosionsrisk. Var noga med att köpa kompatibla komponenter för att undvika vissa risker.
Batterihölje
Höljet skyddar battericeller från miljöpåverkan, och för båtar bör höljet åtminstone vara stänkskyddat eller vattentätt. Standardmaterialet för batterihöljen är ABS-plast med låg vikt. Detta är robust, väderbeständigt och åldersbeständigt, vilket gör det optimalt. Vissa tillverkare av särskilt högkvalitativa batterisystem, med delvis hög kapacitet, använder rostfria stål- eller aluminiumlegeringar.
Batterier som inte primärt är avsedda för båtbruk har ofta inte heller hög IP-skyddsklass. Solarsystem jämfört med båt-batterier är varken särskilt dammskyddade eller vattenskyddade. Om du vill använda dessa batterier måste de installeras på en vattenskyddad plats. Alternativt kan du använda ett batterihölje.
Batterihanteringssystem
En batterihanteringssystem (BMS) skyddar litiumbatterier mot faror och skador, samt andra säkerhetsrisker. Av denna anledning rekommenderar vi alltid att använda ett BMS med litiumbatterier. Litiumjonceller är särskilt känsliga för över- och djupurladdning.
Skador och faror med batterier
Vid avvikelse från det av tillverkaren rekommenderade spänningsområdet kan det leda till kortslutning och förstörelse av cellen. En annan viktig funktion är att balansera cellspänningarna. Övervakning av temperatur och begränsning av belastning säkerställer att strömmen avbryts i händelse av en nödsituation. Batteriet kan därmed inte skadas och faror som bränder eller explosioner förhindras.
Ytterligare funktioner hos ett BMS kan vara:
-
1.
Temperaturövervakning
-
2.
Överbelastningsskydd
-
3.
Lastbegränsning mot för höga strömmar
-
4.
-
5.
Kommunikation mellan battericeller och omborddator
-
6.
Kortslutningsskydd
-
7.
Historik av inspelning (viktig för garanti)
-
8.
Djuppurladdningsskydd
Vilket batteri bör du välja?
Därför bör du vid valet av modern litiumteknik se till att batteriet skyddas av ett BMS. Litiumjonbatterier utan BMS är ändå en sällsynt undantag. Vi påpekar särskilt undantag.
Övervakning och styrning av batteriet
Viktiga värden som ska övervakas:
-
1.
Spänning av batteriet (laddning och drift)
-
2.
Batteriets laddningsstatus
-
3.
Batteriets temperatur vid laddning
-
4.
Laddnings- och urladdningsströmmar
-
5.
Batteriets temperatur under drift
Batteriets laddningsstatus
Oftast är det viktigt att kunna avläsa batteriets återstående kapacitet och ha säkerhet om den återstående räckvidden. Ofta finns det en LED-display på den elektriska utombordsmotorn. Detta är oftast inte särskilt exakt, men räcker vanligtvis helt och hållet. En batterimonitor visar dig laddningsstatusen något mer exakt.
Batterispänning
Spänningen är den viktigaste nyckelvärdet, eftersom laddningsnivån kan bestämmas därigenom. Vid många visningar visas direkt den relevanta laddningsnivån och inte spänningen på batteriet. Vid batterimonitorer eller färd datorer är spänningen ett standardvärde. Vid laddare visas batterispänningen alltid under laddning.
Ladd- och urladdningsström
Laddströmmen styrs av laddaren. Många laddare erbjuder möjligheten att visa den aktuella laddströmmen. Utifrån laddströmmen och laddningsspänningen kan även laddningseffekten bestämmas (V*Ah = Wh). Ju högre laddström, desto högre effekter vid laddning och laddningshastighet för batteriet.
Du bör alltid se till att batteriet klarar av laddströmmen. Om inte, kan det leda till kapacitetsförluster eller till och med förstörelse av batteriet. Detsamma gäller för urladdningsströmmen. Utifrån urladdningsströmmen och laddningsnivån kan den återstående körtiden beräknas.
Visning av återstående körtid
Den återstående körtiden kan relativt enkelt beräknas. Om du mäter den aktuella strömförbrukningen och känner till det användbara kapaciteten hos batteriet kan du beräkna den återstående körtiden. Den återstående räckvidden kan också beräknas utifrån den aktuella hastigheten och den återstående körtiden. Eftersom båda värdena inte kan mätas direkt visas de inte heller som standard av motorvisare och färddatorer.
Temperatur vid laddning av batteriet
En ofta övervakad parameter är temperaturen på batteriet vid laddning. Temperaturen får inte överstiga cirka 55 ° C, eftersom det annars kan skadas. Risken finns oftast bara vid snabbladdare eller för höga laddningsströmmar. Vi rekommenderar därför alltid en lämplig laddare.
Temperatur vid drift
Batteriets temperatur under drift bör varken vara för hög eller för låg. En ideal temperatur är 20° C. En överhettningsskydd är på intet sätt en standardutrustning för batterier. Så länge du använder ditt batteri på rätt sätt och använder en lämplig laddare, kommer detta förmodligen aldrig att bli relevant.
Lagring och övervintring av batteriet
Hur du bäst lagrar eller övervintrar batteriet varierar något beroende på batterityp. AGM-, gel- och litiumbatterier kan vanligtvis övervintra på båten. Kalla temperaturer skadar dem inte tack vare låg självurladdning. Endast under -20 °C kan batterierna ta skada, eftersom elektrolyterna kan frysa vid en viss punkt.
Lagring och övervintring av blybatterier
Blybatterier (AGM- och gelbatterier) bör lagras i så fulladdat tillstånd som möjligt. Du bör koppla bort batterierna och om möjligt ansluta dem till en laddare med underhållsladdning. Om detta inte är möjligt rekommenderar vi att kontrollera batteriets laddningsnivå och eventuellt ladda det. Tänk på att följa tillverkarens rekommenderade urladdningsslutspänning.
Lagring och övervintring av litiumbatterier
Litiumjonbatterier bör lagras med en laddningsnivå på 50 – 75 %. Även litiumjonbatterier bör kopplas bort, men absolut inte anslutas till en laddare med underhållsladdning. På grund av den mycket låga självurladdningen bör batteriet klara hela vintern. Du kan dock efter några månader kontrollera laddningsnivån på ditt batteri för att undvika djupurladdning.
Laddare batteri båt
Batteriladdare skiljer sig åt beroende på laddningsmetoder, spänningsområde och laddningskapacitet. Teoretiskt sett uppfyller alla olika laddningsmetoder samma syfte och kan användas för alla batterityper. Eftersom dessa har olika egenskaper är dock inte alla laddningsmetoder idealiska för alla batterityper. En särskild risk finns i en för hög laddningskapacitet och en följande, kraftig temperaturökning av batteriet.
Alltid en kompatibel laddare för batteriet!
Vi rekommenderar därför endast kompatibla laddare för ditt batterisystem. På så sätt får du länge nytta av ditt batteri! Vill du ladda ditt batteri på båten och vet inte hur? Bestämningen av kapaciteten för ett batteri hittar du för övrigt i vår guide.
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.