Söker du en elmotor för din motorbåt?
Vilken motorbåt är det värt att ha en elmotor?
För vanliga motorbåtar är elmotorer ett utmärkt alternativ och en verklig rekommendation. Mer information om de många fördelarna med elmotorer hittar du här: Från den lilla motor- eller kabinbåten till den stora stålverkan är varje eldrift meningsfull.
Det finns dock också tillämpningar där en E-motor för närvarande inte är optimal. Enkelt för att batterierna vid användning är mycket stora, tunga och kostsamma. Det är tekniskt möjligt, men jämfört med en förbränningsmotor är det inte ekonomiskt.
Är framför allt värt det för fördrivare med normalt körbeteende.
Vårt aktuella topprekommendation är framför allt de relativt prisvärda drivsystemen från ePropulsion.
Rekommenderade utombordsmotorer för motorbåtar (pris-prestanda)
Båtens vikt | Aktuell rekommendation | Bild | Pris |
---|---|---|---|
upp till 500 kg |
1 kW motor med 1.28 kWh batteri |
från 2.199€ |
|
upp till 1.500 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
från 5.699€ |
|
upp till 3.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
från 8.299€ |
|
upp till 5.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
från 13.999€ |
|
upp till 10.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
från 29.499€ |
|
upp till 20.000 kg |
40 kW utombordsmotor med 40 kWh batteri |
från 45.999€ |
Vad ska jag tänka på när det gäller min motorbåt?
Framför allt när du just letar efter en ny motor bör du åtminstone överväga en e-motor. Om du nu köper en ny motor bör den också vara avsedd för de kommande 10 åren. Dels för att framtida körförbud och naturskyddsområden kommer att öka.
Å andra sidan eftersom restvärdet på din båt är starkt kopplat till drivsystemet. En båt med ny förbränningsmotor kommer att sälja sämre om 3-4 år än idag.
-
Dimensionering av motor och batteri (inte för mycket eller för lite effekt / kapacitet)
-
Passande laddningsmöjlighet (landanslutning vid hamn/brygga eller portabelt batteri)
-
Kompatibilitet av komponenterna (Särskilt vid motor och batteri)
-
Speciella egenskaper (Batteriinformation via Bluetooth till mobilen)
-
Ytterligare tillbehör (solanläggning, växelriktare, bords elektronik, generator, etc.)
Installation av en utombordsmotor
Monteringen av en utombordsmotor sker enkelt på motorrutan, som finns på båtens akter. Fästningen görs med hjälp av klämmskruvar eller bultar. Beroende på motorns vikt är detta särskilt enkelt för motorer under 11kW (15HK) och kan vanligtvis utföras av en lekman.
Storlek och vikt varierar beroende på utombordsmotorn från 2,2 kg till 470 kg. För de större modellerna rekommenderas det att använda lyftutrustning på grund av den högre vikten. Du kan också anlita en tjänsteleverantör för installationen.
Vi rådgiver dig gärna personligen och hittar den perfekta lösningen!
Kontakta oss enkelt via telefon, e-post eller genom vår webbplats. Skicka gärna information och bilder på din motorbåt till oss.
Populära elektriska inombordare för motorbåtar
Naturligtvis finns det också passande inombordare för dina motor- och kabinbåtar, som kan kopplas direkt till den befintliga axelinstallationen.
Vår rekommendation för inombordare är framför allt elektriska motorer från WaterWorld på 4 till 15 kW med luftkylning. Om du ska åka längre sträckor rekommenderar vi en inombordsmotor från Propel eller E-Tech med vattnkylning.
Båtens vikt | Aktuell rekommendation | Bild | Pris för komplett paket |
---|---|---|---|
upp till 2.000 kg |
4 kW motor med 5 kWh batteri |
från 7.499€ |
|
upp till 3.500 kg |
7 kW motor med 10 kWh batteri |
från 9.399€ |
|
upp till 5.000 kg |
10 kW motor med 10 kWh batteri |
från 13.399€ |
|
upp till 10.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
från 16.999€ |
|
upp till 20.000 kg |
40 kW motor med 40 kWh batteri |
från 37.499€ |
Installation av en inombordsmotor
Monteringen av inombordsmotorn är mer komplicerad än för en utombordsmotor och bör utföras av en båtbyggare. Den befintliga axelinstallationen kan vanligtvis återanvändas, precis som propellern. Efteråt bör köregenskaperna, särskilt propellern, testas och optimeras. Inombordsmotorn monteras fast i båtens skrov.
Motorbåtar med elmotor är långsiktigt billigare.
Varför är elbåtar så mycket billigare i drift? Den största kostnadsdrivaren är driftskostnaderna. Istället för flera liter bensin behövs endast ett par kWh elektricitet. För närvarande ligger bensinpriserna på 1,70€ per liter, medan kWh kostar endast 30 cent.
I början av 2022 höjdes bensinkostnaderna gång på gång. Därtill kommer även de årliga underhållskostnaderna och reparationen av slitagedelar på förbränningsmotorn. (Oljebyte, filter, etc.) Liknande observationer görs för elbilar.
E-motorer på glidbåtar
Det är tekniskt möjligt, men när det gäller räckvidd och kostnader är det inte riktigt ekonomiskt. E-motorer på glidbåtar är lönsamma om det inte längre är tillåtet med förbränningsmotorer på din sjö.
Hjälpmotorer och hybriddrivsystem
Det finns också olika alternativ. Speciellt för glidbåtar rekommenderas en elektrisk hjälpmotor. Huvudmaskinen kan användas för glidning, medan hjälpmotorn används för en ekonomisk hastighet på 6-12 km/h. Speciellt intressant för områden där hastigheten ändå är begränsad.
För stora och tunga fördröjare är en elmotor egentligen perfekt, eftersom båten inte överskrider skrovets hastighet. Beroende på kraven på räckvidd, erbjuds bland annat ett hybridsystem.
Vad har ni för båt? Vi elektrifierar den!
Öppna frågor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.