Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 12 i test

Den bästa 15 hk elektriska utombordaren 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW utombordsmotor

Disclaimer i förväg: Propel har avslutat utvecklingen och produktionen. Torqeedo förblir den obestridda marknadsledaren i 15 hk ekvivalent. Det finns naturligtvis några andra tillverkare inom segmentet, men främst för fördröjningsbåtar.


Videon var inte sponsrad och syftar inte till att favorisera någon av de två tillverkarna. De här presenterade utvärderingarna är vår personliga åsikt. Resultaten ser du här och på vår YouTube-kanal: E-Bootsmotoren TV

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW utombordsmotor

Optimala testförhållanden

Vi hade perfekt väder i Amsterdam mitt i november, lite vind och milda temperaturer. De två utombordsmotorerna testades på två identiska båtar. Båten med Propel S1 var något tyngre och hade en något annan viktfördelning, eftersom det var två personer ombord.


Vid topphastigheten skulle vi kanske kunna få ut lite mer från Propel-båten. Men vi var verkligen överraskade av testresultaten. Man måste säga att Propel S1 fortfarande var en testmotor från den första förserien. Men även Torqeedo Cruise 10 har renoverats med det snedställda växellådan, och numera finns det ju även en fjärrversion av Cruise med endast 12 kW. 

Optimala testförhållanden

Gör en Propel provtur

För övrigt: Ni kan boka en provtur i Amsterdam via oss eller via Propel. För närvarande främst med Propel D1 inombordsmotor. Efter överenskommelse är en provtur med S1 utombordsmotor möjlig. Tveka inte att kontakta oss direkt så hjälper vi er med bokningen!

Gör en Propel provtur

Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R i test

På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.

Körkurva Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1

Körkurvorna visar några likheter, men också uppenbara skillnader. I det lägre effektområdet verkar Propel S1 vara något mer effektiv på grund av det höga vridmomentet. Från cirka 4 kW är Torqeedo Cruise 10 däremot något snabbare än Propel.


Från cirka 7 kW skjuter Torqeedo en stor förenvåg framför sig och lyckas inte gå över till planing. Fram till 10 kW förblir skrovhastigheten konstant. Mellan 7 och 8 kW finns det en tipping-point för Propel S1 och motorn lyckas faktiskt få den att planera. Vid maximal effekt på 10 kW nådde vi en topphastighet på 19 km/h. Det är beräkningsmässigt nästan 50% mer topphastighet.


Några ord om båtarna: Både Torqeedo Cruise 10.0 R och Propel S1 hänger på en Gentle 510 Sloep med en tomvikt på 550 kg. Vattenlinjelängden är 5 meter och båten har ett fördröjningsskrov. Inklusive motor, personer, batteri och tillbehör väger båten cirka 800 kg. Rent beräkningsmässigt ligger skrovhastigheten på cirka 10,2 km/h. 70% av skrovhastigheten är cirka 7,1 kWh.


(Mätningarna genomfördes för övrigt vid 12°C lufttemperatur och 13,5°C vattentemperatur. Vi hade med 13 km/h bara en lätt bris och med 0,1 m vågor optimala förhållanden.)

Körkurva Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1

Acceleration i jämförelse

Vid testerna har båda förarna lagt spaken helt på bordet vid starttecknet. Under de första 3-5 metrarna tar sig båda båtarna inte ifrån varandra. Efter det kommer dock båten med Propel S1 över skrovets hastighet. Inom några sekunder har Propel S1 en betydligt högre slutlig hastighet än Torqeedo Cruise 10 och kör helt ifrån. Inom 50 meter får Propel ett försprång på flera båt längder.


Klart vinnare: Propel S1.


Även att stanna var inget problem för Propel S1. Inom några sekunder stannade båten. Men med S1 drar man med sig en ordentlig förenvåg, som man blir ifattagen av. Det gör det något svårare på grund av den högre hastigheten.

Acceleration i jämförelse

Hastighet i jämförelse

Särskilt anmärkningsvärt är sluthastigheten vid full effekt. Torqeedo Cruise 10 har nått en maxhastighet på 10 km/h. Det stämmer överens med båtens beräknade skrovhastighet. Vi förväntar oss ett jämförbart resultat från andra motorer inom effektområdet: Aquamot, E-Tech, Mitek eller RiPower. Här ser man den teoretiska körkurvan.


Det såg dock helt annorlunda ut med Propel S1 utombordsmotor. Här kunde vi mäta en maxhastighet på 19 km/h. 50% högre sluthastighet än med Torqeedo Cruise 10! Med samma effekt har vi kommit över skrovhastigheten och båten gick in i halvglidande fart. Så med Propel S1 kan man till och med tänka på vattenskidåkning med små barn med rätt båt.


Detta resultat var mycket oväntat för oss och överraskade oss verkligen.

Hastighet i jämförelse

Räckvidd i jämförelse

Viktigt för elektriska utombordsmotorer är framför allt effektiviteten: Med hur mycket kraft når jag en behaglig hastighet på min båt. E-båtar har vanligtvis inte som mål att nå så höga hastigheter som möjligt.


Med en blick på körkurvorna för de två motorerna blir det tydligt: Propel S1 är betydligt mer effektiv. Med samma batteri kan man köra cirka 10% längre. Det är en riktigt bra siffra på lång sikt och bör absolut beaktas vid val av batterier.

Räckvidd i jämförelse

Ljud från de två 15 hk E-motorerna

Båda motorerna är inte ljudlösa, både Propel S1 och Torqeedo Cruise 10. Särskilt i det lägre varvtalsområdet orsakar växellådan fortfarande några ljud. Vi vet redan att Propel arbetar med detta. De S1 som kommer att finnas tillgängliga hos oss från april kommer att förändras och troligen bli ännu mindre hörbara. Vi har ännu inte kunnat testa Cruise 12.0 med den nya snedväxlade växellådan. 


Vi satt huvudsakligen i båten med Propel S1. Men helt ärligt: vi hörde knappt Cruise 10.0 från vår båt. Cruise-modellerna är helt annorlunda än de gamla Torqeedo Travel 1003-modellerna. Om man sitter nära motorn är ljudet naturligtvis hörbart.


Sammanfattningsvis ser vi här en liten fördel med Propel S1.

Pris och batterier

Vid varje köpbeslut står självklart också inköpspriset som ett av de viktigaste beslutskriterierna i fokus. Ett komplett system bör enligt vår åsikt vara överkomligt. Vårt mervärde ligger framför allt i den personliga rådgivningen och våra mångsidiga referenser. Även vår webbplats och vår YouTube-kanal ska hjälpa båtägare att informera sig omfattande om elektriska drivsystem och de olika för- och nackdelarna. I gengäld ser vi naturligtvis fram emot att ni, om ni beställer en E-motor, också beställer den genom oss. 


Det kompletta systemet med Propel S1 med 10 kWh LiFePO4 börjar på 12.000€. Det är en verklig utmaning för effektområdet. Med Propel-batterierna blir systemet naturligtvis något dyrare. Det kompletta systemet från Torqeedo Cruise börjar på 17.000€. Med de originala Torqeedo-batterierna kostar det kompletta systemet till och med snarare 22.000€.


Vi måste för närvarande tydligt säga att Propel S1 är ett riktigt kap. Dock är det angivna priset på 5.700€ för utombordsmotorn ännu inte slutgiltigt. Det slutgiltiga försäljningspriset kommer troligen att bli något dyrare. I slutändan kommer Propel S1 jämfört med Torqeedo dock troligen fortfarande att vara flera tusen euro billigare.

Övrigt: Körkort, tillgänglighet

Varianten med fjärrgas från Torqeedo - Cruise 12.0 R - har mer än 15 hk och är därför inte körbar utan körkort. Ur vår synvinkel är detta en enorm nackdel, särskilt för uthyrning och fritidsområdet. Här kan Propel S1 verkligen glänsa. Å andra sidan, när man tänker på trafikskolor, är det till och med nödvändigt att ha en elmotor med mer än 11 kW. Därför skulle vi definitivt rekommendera Torqeedo 12.0 R eller 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO.


En stor nackdel med Propel är för närvarande tillgängligheten. Utvecklingen och konfigurationen har dragit ut på tiden betydligt mer än förväntat. Motorn skulle egentligen ha levererats i början av 2022. Nästa leveransdatum är april 2023 - vi är spända på om Propel kan hålla detta. Vi har redan fått några förbeställningar och rekommenderar att man kontaktar oss så tidigt som möjligt för vår rådgivning. Även nu efter våra tester är vi säkra: S1 utombordare kommer att sälja som smör.

Dina fördelar med elmotor-bat.se

enkelt.
Få klick sparar dig mycket tid och stress!
snabbt.
Du får ett resultat inom 5 minuter.
jämförbar.

De jämför nästan 600 olika E-motorer.

transparent.

Du har mer än 30 tillverkare i översikt.

Öppna frågor?

Skriv ett meddelande till oss!

contact image