Vad ska man tänka på vid köp av en elmotor? Elmotorer använder den senaste tekniken. Vi ger dig en översikt över de viktigaste ämnena kring din båt. Innan vi går in på detaljerna börjar vi med några korta informationer om båttyper och skrovformer.
-
Resans längd och batteri
-
Hastighet
-
Elförbrukning
-
Effekten av en elmotor
Skrottyper på båtar
Grundläggande skiljer man mellan fördrivare och glidare när det gäller båtars skrov. En fördrivare är en båt som permanent fördriver precis så mycket vatten som den väger. Ingen fördrivare kan överskrida skrovets hastighet, det vill säga överträffa vågen som skapas av fören med aktern.
I vila och vid låg hastighet är varje båt en fördrängare. En glidare lyfter tack vare skrovformen ur vattnet vid ökande hastighet. En slät, avlång skrovform och en bred akter är fördelaktigt. Här överskrids skrovets hastighet med god marginal, eftersom vattenmotståndet också försvinner efter att den lyfts ur vattnet.
Effekten av din elektriska motor
Hur mycket effekt behöver min båt?
Båtens vikt (förskjutning) är avgörande för dimensioneringen av E-motorn. Kort sagt: Ju tyngre din båt är, desto mer effekt behöver din motor. Det är viktigt att du också är förberedd på dåligt väder. Kraftig ström och höga vågor bör inte vara ett problem för dig.
Hur tung är min båt?
Om det är svårt för dig att exakt bedöma vikten av båten, är det bäst att utgå från "det tyngsta fallet". Så räkna med personer och last. Ange vikten något högre för att säkerställa en bra manövrerbarhet och marschfart med din båt.
Bestämning av effekt
Vid en fördrängare utgår vi från 2 kW per ton båtens vikt. Du multiplicerar båtens vikt (i ton) med 2 och får den motsvarande effekten. För varje person räknar vi vanligtvis med 75 kg och beräknar för ytterligare last med 50 kg.
Ett exempel på beräkning
Den tomma vikten av båten på bilden nedan är 1.000 kg. I vårt fall åker vi maximalt med 2 vuxna och räknar med ytterligare 50 kg för ett litet barn, mat, drycker och ankare. Totalt väger båten 1.200 kg. Med faktor 2 multiplicerat får vi nödvändig motoreffekt på 2,4 kW för vår elektriska utombordsmotor.
Båtförarcertifikat krävs från 7,5 kW
Om du har ett båtförarcertifikat kan du enkelt hoppa över detta avsnitt. Om inte, bör du hålla dig till riktlinjen om högst 15 hk, med vilken du kan köra utan certifikat.
Från och med den 01.01.2023 gäller en maximal elektrisk effekt på 7,5 kW (ungefär 10 hk) för körning utan certifikat. En elmotor med 11 kW (~15 hk) kräver ett certifikat!
Vilka motorer passar?
Beroende på effekt är olika tillverkare relevanta för dig. I exemplet ovan skulle till exempel en bakmotor från Minn Kota eller en utombordsmotor från Torqeedo passa mycket bra. För att jämföra alla de mer än 20 olika tillverkarna rekommenderar vi att du använder vår produktfinder!
Prestanda hos glidbåtar
En glidbåt är kapabel att lyfta ur vattnet och glida vid ökande hastighet. Här överskrids skrovets hastighet med god marginal. För att glida krävs en betydligt högre motoreffekt. I vår digitala rådgivare beräknar vi en ungefärlig motoreffekt för din glidbåt.
Förbränningsmotor vs. elmotor
Har du haft en förbränningsmotor hittills? Behöver jag en starkare motor? Oroa dig inte: E-motorer är faktiskt mer effektiva och oftast kraftfullare vid lägre varvtal. Beroende på E-motorn finns det till och med en steglös hastighetsreglering tillgänglig.
Du kan beräkna en liknande effekt för E-motorn. Vi rekommenderar att du använder vår digitala rådgivning i förväg. Ofta överdimensioneras förbränningsmotorer och du spenderar för mycket pengar vid köp.
Vill du ha all information om elmotorer och den nödvändiga effekten? Vi går vidare med hastigheten och sedan med elförbrukningen. Är det värt att köra med en elmotor eller inte?!
Hastighet
Hur snabbt kan jag köra med min elmotor? Har den en lägre dragkraft än min förbränningsmotor? Vi klargör myten om hastighet:
Vad beror hastigheten på?
Hastigheten beror på din individuella båt och mycket mindre på motorn än du tror! Så det spelar ingen roll om du har en förbränningsmotor eller en ren el-motor ombord. En elmotor kan få en glidbåt med motsvarande effekt att nå samma hastighet som en förbränningsmotor med samma nominella effekt.
Om du har en båt med en skrovform som är lämplig för glidning och har monterat en tillräckligt kraftfull motor, kan du självklart också uppnå glidning med din båt. Du bör dock inte glömma: Vid höga hastigheter är energibehovet också mycket högt, men mer om det senare.
Vattentlinjelängd på din båt
Vad är vattentlinjelängden och vad behövs den för? Med vattentlinjelängden kan du göra en ungefärlig bedömning av den förväntade hastigheten på din båt. Ju större den är, desto högre är också båtens skrovhastighet.
Denna uppgift är grundläggande intressant för dig, men spelar endast en sekundär roll vid valet av motor. För glidbåtar är vattentlinjelängden viktig för beräkningen av minimi-effekten! Du kan läsa mer om det speciella fallet glidbåt här.
Hastighet hos glidbåtar
Övergången till glidfart sker vid cirka 2,8 gånger skrovets hastighet, vilket naturligtvis varierar beroende på båt. Därför kommer båtar med en lägre skrovhastighet snabbare in i glidläge.
Den maximala hastigheten för en glidare begränsas av drivkraften och luftmotståndet. Detta ökar ytterligare med ökad hastighet och leder så småningom till att båtens skrov lyfter. Båten förlorar kontakten med vattnet, vilket absolut bör undvikas.
Genombrott av ljudvallen
Övergången från förträngaren till glidflygning kan jämföras med att ett flygplan bryter ljudvallen. På båten övergår aktern sin egen förenvåg. På samma sätt är det med flygplanet. I flygningen bryter det den ljudvåg som det själv har orsakat.
Blandning av förträngare och glidare
Dessutom finns det skroven av halvglidarna. Halvglidare är kapabla att "åka upp" på sin bogvåg och delvis överträffa den. På så sätt kan de nå högre hastigheter, upp till 2 till 2,5 gånger skrovets hastighet.
De kan dock inte helt övergå till glidflygning. Idén bakom konceptet med halvglidarskrov är att högre hastigheter kan uppnås med samma energiförbrukning.
Snabbare än vad polisen tillåter
Det aktuella världsrekordet för den snabbaste elbåten ligger på 142,6 km/h. Hastigheten har uppnåtts med en speciellt ombyggd båt på en testbana. Men det produceras redan serietillverkade elbåtar som kan nå nästan 50 knop, alltså 92,6 km/h.
Som ni ser kan ni också köra snabbare med en elmotor än vad polisen tillåter. För längre båtturer rekommenderas dock en måttlig hastighet. Dessutom gäller naturligtvis hastighetsbestämmelserna på vattnen, som vi självklart rekommenderar att följa.
Strömförbrukning
För att dubbla hastigheten krävs ungefär åtta gånger så mycket effekt. Av den anledningen rekommenderas det, särskilt med elmotorer, att man är uppmärksam på en ekonomisk hastighet för att uppnå en längre körtid. Ofta ligger denna till och med över hastighetsgränsen.
Beroende på skrovformen
Elförbrukningen beror bland annat på skrovformen. Det görs en åtskillnad mellan fördrivningsfart, halvglidare och glidare. Vid fördrivningsfart behövs minst el. För husbåtar kan man här redan köra autonomt.
Exempel på beräkning
0,5 kW per ton båtens vikt räcker ofta för att få en båt till 70 % av skrovets hastighet. Upp till cirka 80 % av skrovets hastighet är elbehovet relativt lågt. Därefter ökar förbrukningen markant.
Exponentiell förbrukning
Om du vrider gasreglaget över 80% av skrovhastigheten kommer din fördröjningsbåt att bli endast marginellt snabbare, men förbruka exponentiellt mer kraft. Om du har en glidbåt bör du antingen köra i fördröjningsläge eller glidläge. Halvglidläge är mycket oekonomiskt.
Beräkning
Vad betyder exponentiellt? För att dubbla hastigheten krävs den tredje potensen. Beräkning: 2x2x2 = 8. För att accelerera från 10 km/h till 20 km/h krävs 8 gånger så mycket energi.
Principen är densamma för förbränningsmotorer och elmotorer, därför bör man se till att det finns tillräckligt med bränsle för förbränningsmotorn och en tillräckligt stor batteri för elmotoren.
Vad händer vid halvglidning?
Om din båt inte är lämplig för glidning eller om motoreffekten inte räcker, kan du inte övervinna förskeppet och skjuter det framför dig. En hög förskeppsvåg reser sig framför båten och ger stort motstånd. Mycket energi går förlorad och din båt blir bara obetydligt snabbare.
Strömförbrukning vid halvledare
Strömförbrukningen ökar också kraftigt och räckvidd/körtid minskar extremt. Dessutom belastas motor och batterisystem kraftigt. Det kan begränsa livslängden. Dessutom stör du andra båtåkare och vattensportare med en stor våg och kan skada strandförstärkningar.
Körtid och kapacitet
Den maximala körtiden beror på batteriets kapacitet. Ju längre du vill köra, desto mer energi behöver du. Med ett tomt batteri kan du bara bli bogserad av andra båtar till nästa hamn.
För att tala av egen erfarenhet: de flesta båtägare är mycket hjälpsamma och hjälper gärna till. För säkerhets skull kan ett långt rep ombord inte skada. Men det måste också finnas en båt i närheten. Därför: Bättre för mycket kapacitet än för lite.
Beräkning av kapacitet
Körtiden beror på din körstil! För den maximala förbrukningen multiplicerar du motorns effekt med körtiden. Vid 4 kW och 2 timmars körning skulle du behöva ha ett 8kWh-batteri ombord.
Observera: Du kör oftast inte direkt med full kraft över sjön. Normalt kör du med ekonomisk hastighet. (Även här: undantag bekräftar regeln)
Ekonomisk hastighet
Vad är den ekonomiska hastigheten? Den är mer effektiv och energisparande. Den ligger på cirka 70% av den maximala hastigheten. Oftast är hastigheten ändå betydligt snabbare än vad de flesta vattenvägar och vattendrag i Tyskland tillåter.
Hur länge kör min båt motor el
Vid en dagsutflykt på ~8 timmar töms oftast inte hela batteriet. Vanligtvis ankrade man under turen för att få lite sol eller gå och bada. Tänk därför alltid på att ta hänsyn till den maximala körtiden. Batteriet är här A och O.
Effektiv kapacitet
Vi beräknar alltid den effektiva kapaciteten i våra beräkningar. Det är den energi som faktiskt får tas ut från batterisystemet. Vid angivande av körtid rekommenderar vi därför att planera med viss säkerhet.
I våra inmatningar beräknar vi den nödvändiga kapaciteten åt dig.
Optimal ruttplanering
Speciellt vid en längre tur kommer du inte att bli obehagligt överraskad. Ett annat tips: Det är bra att planera dina rutter längs med hamnar eller bryggor med elförsörjning. Det gör naturligtvis en stor skillnad om du vill köra ditt båt lugnt och avslappnat eller om du vill köra ganska snabbt.
Det har också betydelse om du kör i fördröjningsläge eller äger en båt som du kan och vill nå planing med. I första hand beror detta individuellt på din båt, framför allt skrovformen, men sekundärt spelar motoreffekten en mycket stor roll.
Om din båt inte har tillräcklig motoreffekt kan den inte nå planing. Den nödvändiga effekten är mycket högre än vad som krävs för normal fördröjningskörning och god manövrerbarhet.
Elektrisk hjälpmotor
I stället för att ha en ren drivmotor ombord, använder många en elmotor för korta sträckor och vid ekonomisk körning.
Om du därför bara använder eldriften som hjälpmotor behöver du mindre effekt. Detta gäller ofta om du bara vill köra ut från hamnen eller generellt bara är ute en kort stund. Då räcker en motor med lägre motoreffekt, till exempel runt 1 kW per ton båtens vikt.
Fördelar med en optimal elmotor för båten
Med en motor med lägre effekt kan du spara pengar och ändå få den eldrift som passar dig. Detta kan särskilt vara fallet med segelbåtar för att köra från bryggan ut på sjön. Sedan tar vinden dig över sjön. Vid stiltje kan du alltid återgå till E-motorn och köra tillbaka till bryggan.
Hur ofta kör du med elmotorn?
Beroende på hur ofta du kör, påverkar det vilken typ av batteri vi rekommenderar. Vid frekvent användning är litiumjonbatterier den mest lämpliga batteritypen. Detta beror främst på hållbarheten. Litiumbatterier är betydligt lättare och därför det bästa valet för glidbåtar.
För mindre till medelstora batterisystem och vid normal körfrekvens rekommenderar vi oftast AGM-batterier. AGM-batterier är betydligt mer kostnadseffektiva. Dessutom har de en lägre vikt. En detaljerad jämförelse av batterityperna hittar du dock i kapitel 3 i guiden.
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.