Vad är för- och nackdelarna med elmotorer och förbränningsmotorer för dig?
Vi ger dig en kort översikt över likheterna och skillnaderna mellan elektriska båtmotorer jämfört med förbränningsmotorer. Vad är fördelarna med elmotorn på båten? Var ligger de [påstådda] nackdelarna? Vi önskar dig mycket nöje med videon eller läsningen av artikeln! Tveka inte att skriva till oss med dina frågor och förslag.
ELEKTRO vs. FÖRBRÄNNING på vattnet | För- och nackdelar i översikt
På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.
Likheter mellan el- och förbränningsmotorer
Kan jag köra lika snabbt med en elmotor som med min förbränningsmotor, eller är jag långsammare?
Ingen fara! En elmotor ger precis lika bra framdrivning för din båt. När det kommer till maximal hastighet är de två motortyperna alltså jämbördiga.
Vad beror båtens hastighet på?
Vi trodde i början att det bara var motorn som var avgörande för hastigheten. Hastigheten beror dock mer på din båt än på motorn. I vår artikel {%ckve71par01nf3p66lenx45la___Elektroboote - alles Wissenswerte%} förklarar vi mer om den ekonomiska hastigheten och vilka värden som behövs för att beräkna hastigheten.
Energiförbrukning av elmotor och förbränningsmotor på båten?
Därför rekommenderar vi att du oavsett motor håller en mjukare hastighet. Men du kan självklart också köra riktigt snabbt! Du bör dock alltid ha tillräcklig batterikapacitet eller extra bränsle ombord för att inte bli stående utan drivmedel!
Det avgörande är alltså inte energiförbrukningen, utan snarare typen av lagring ombord och här finns det skillnader. Mer om skillnaderna i räckvidd hittar du längre ner i artikeln.
Funktion av E-motor och förbränningsmotor
Propellern omvandlar motorns effekt till dragkraft och skjuter båten i önskad riktning. Förbrännings- och elmotorer har ett gemensamt användningssyfte och ger maximal körglädje på båtturen. Konstruktionen och sättet som drivaxeln sätts i rotation på fungerar olika.
Installation av båtmotorer
Skillnader mellan el- och förbränningsmotorer
Är en elektrisk båtmotor värt det för min båt?
Fördelarna med en elmotor i båtar
Fördelarna med elmotorer jämfört med fordon med förbränningsmotorer är många. Enligt vår åsikt har elmotorer många fördelar, men de är inte alltid 100% lämpliga. Det finns också några utmaningar som elmotorer medför. Vi visar dig hur du enkelt kan eliminera dessa påstådda nackdelar med vår hjälp:
1. Ljudnivå av en elmotor
En elmotor är betydligt tystare än en förbränningsmotor! Beroende på typ och konstruktion varierar ljudnivån på motorn. E-motorer utan växellåda har en ljudnivå på endast 30-60 decibel och är därmed praktiskt taget ljudlösa. Elektriska båt motorer med växellåda är däremot något högre, runt 70 dB. I alla fall är de elektriska drivsystemen betydligt tystare. Ljudet från en förbränningsmotor påminner om huvudgatorna i en storstad. För oss var det just anledningen till att tänka på en elmotor för vår båt. Vi tänker nämligen främst på natur och avkoppling när vi är på båttur.
Vår åsikt: Det finns ingen alternativ till elmotorer när det kommer till ljudnivå ... förutom muskelkraft förstås, här gör du till och med något bra för din hälsa!
Generellt speglar artikeln förutom fakta också vår åsikt. Vi försöker vara så objektiva som möjligt. Det finns som för nästan allt en andra åsikt. På mässor hör vi ibland från båtägare uttalanden som:
- motorn måste vara högljudd och lukta illa
- får jag en högtalare för motorsoundet också?
- El? Då måste jag ju prata med de andra
-
1. E-motorer är betydligt tystare eller helt ljudlösa
-
2. Avgaserfri ingen obehaglig lukt
-
3. Löpande kostnader betydligt billigare!
-
4. Miljövänlig och ekologiskt hållbar
-
5. Framtidssäker: Ingen rädsla för körförbud
-
6. Underhållsfri: mindre arbete
-
7. Högre säkerhet ombord
-
8. Verkningsgrad och acceleration är högre
-
9. Hantering och användning är enklare
-
10. Hög flexibilitet: Ström på bordet och i hamnen
2. Avgaserfri och en ren affär
En elmotor producerar inga miljöfarliga och stinkande avgaser under körning. Studier har visat att på grund av bristande filteranläggningar släpps 38 gånger mer kväveoxider ut i atmosfären. Dessutom behöver motorn ingen olja som kan läcka ut.
Åker du med familjen till sjön och har lukten av en bensinstation i näsan? För oss personligen var det en av de viktigaste anledningarna till att vi började intressera oss för elfordon. (Det finns naturligtvis också undantag som gillar lukten av en bensinstation.) Trots detta tänker vi på dig och din hälsa.
Även för djur och miljö har avsaknaden av avgaser eller smörjmedel i vattnet en stor påverkan. I hamnanläggningar ser vi för ofta en glittrande oljefilm på vattnet. Förutom för djuren har det också fördelar för vattenkvaliteten i ditt område. Speciellt under de allt varmare somrarna är vattenkvaliteten i sjöar och floder i Tyskland en viktig faktor som gynnas av elektriska båtmotorer.
3. Inga underhållskostnader och billigare drift!
Ju större batteriet är, desto högre blir kostnaderna för hela systemet. Vid inköp rekommenderar vi att noggrant överväga hur mycket kapacitet du i genomsnitt behöver.
På vår webbplats har vi utvecklat en liten kostnadskalkylator för dig. Du kan enkelt jämföra de årliga kostnaderna hemifrån och se när en elmotor lönar sig för din båt.
Du behöver bara ange hur ofta du kör per år och hur hög förbrukningen av din båt är. En annan intressant punkt: Du ser hur mycket CO2 båtens motor släpper ut över tid och hur mycket CO2 som kan sparas.
Break-Even: När är en elmotor billigare?
Återbetalningstiden beror på motorn och ditt körbeteende. Vid beräkningen ställer du kostnaderna för köpet mot driftskostnaderna: Du köper en 15 hk förbränningsmotor för 4000€ och lägger årligen 800€ på bensin och 200€ på underhåll. Eller så köper du en 11kw (15 hk) elmotor med batterisystem för 8000€ och lägger bara 200€ på el per år.
Ditt eldrivna system lönar sig redan efter 5 år. Efter 10 år har du redan sparat 4000€. Fossila bränslen är en begränsad resurs. Tror du att priset kommer att stiga i framtiden? Vi räknar med att bensinpriserna per liter kommer att öka avsevärt på grund av en CO2-skatt eller liknande.
Å andra sidan erbjuder kostnadseffektiva solceller möjligheten att generera el utan kostnad. Denna el kan lagras direkt i ditt batterisystem.
4. Miljövänlig och ekologiskt hållbar
Om du använder grön el för din elmotor är driften till och med klimatneutral. Vad betyder klimatneutral? Inga skadliga CO2-utsläpp eller kväveoxider bildas, som förorenar luften och hotar din hälsa. Dessutom kommer inte föroreningar som bränsle, olja eller andra smörjmedel in i vattnet. Med elmotorer finns det ingen risk för att skada inhemska vattendrag och djur.
För att själv producera el på vattnet finns det möjlighet att montera solpaneler eller små vindkraftverk på båten. Alternativt kan du också bygga anläggningar vid bryggan eller på ditt båthus och vara skyddad mot stigande elpriser.
Detta är särskilt lämpligt för husbåtar med en större takyta, men även för mindre båtar. Många solpaneler är hopfällbara eller kan rullas ihop och är därför lätta att installera på taket eller relingen av båten.
5. Inga körförbud för elbåtar
Naturligtvis finns det redan nu i Tyskland och Österrike en många sjöar med körförbud. Vi är personligen övertygade om att körförbud och högre krav kommer att öka kraftigt i framtiden. Med en elmotor är du på den säkra sidan. Speciellt om du överväger att köpa en ny båtmotor bör du hålla detta icke oväsentliga faktum i åtanke.
6. Underhållsfri – aldrig mer stress!
Mitt i säsongen måste du byta ut slitdelar från din motor. Inte med en elmotor. De flesta e-motorer är underhållsfria och har vid högkvalitativ bearbetning en extremt lång livslängd. Detta innebär att du slipper mycket stress. Har motorn fortfarande garanti? Var kan jag få motorn reparerad och hur dyrt blir det? Kanske är du också tekniskt mycket mer kunnig och bytet av några slitdelar ger dig inga problem. Då är det inte så dramatiskt för dig. Vi skulle ärligt talat vara helt överväldigade av det! Därför väljer vi att vara på den säkra sidan med en elmotor.
7. Högre säkerhet ombord
Säkerhet är A och O. På vägen övertygar elbilar med sin högre säkerhet. På vattnet är det viktigt att batteriet förvaras torrt, där stänkvatten inte är ett problem. De flesta motorer är helt stänkskyddade. Vissa batterier är till och med helt flytande. Risken för bränder är låg, men vi rekommenderar ändå en speciell brandsläckare ombord för vissa batterier för säkerhets skull. Vi arbetar främst med litium-järnfosfatbatterier. Dessa är icke-brännbara och därför helt säkra.
Hantera lättantändligt och explosivt bensin ombord är inte nödvändigt. Ur vår synvinkel är det betydligt trevligare utan en bensindunk ombord.
8. Bättre verkningsgrad och högre acceleration
I praktiken låter det säkert förståeligt: ju snabbare det går, desto bättre för dig. Det samma kan observeras hos elbilar. Inte för inte har en Tesla Model S en så hög acceleration och lämnar alla andra bilar bakom sig vid trafikljuset. Och det trots den extra vikten av batterierna!
9. Enkel användning och bra hantering
Många motorer har en varvtalsreglering för steglös kontroll. Fördelen är att motorn kan växla mellan framåt- och bakåtkörning utan att växla. Användningen är så mycket mer intuitiv, användarvänlig och hastigheten kan regleras bättre.
En annan fördel med E-motorer är att motor och batteri kan övervakas mycket enkelt. Ofta erbjuder tillverkare speciella funktioner som inte är direkt integrerade i förbränningsmotorer.
Detta inkluderar beräkning av återstående räckvidd, strömförbrukning, GPS eller autopilot. Naturligtvis kan du också lägga till dessa funktioner separat på förbränningsmotorer om du vill. Med elmotorer är de ofta redan integrerade och du behöver inte investera mer pengar än nödvändigt.
10. Hög flexibilitet: alltid och överallt ström
När du använder en elmotor har du alltid elektricitet ombord. Andra strömförbrukare som värmare, lampor, kylboxar och annat kan drivas via samma krets. Tänk redan tidigt på den nödvändiga kapaciteten när du planerar dina batterier. Vid ruttplaneringen av din båtutflykt bör du också ta hänsyn till laddstationer baserat på den maximala kapaciteten.
Det bra med elmotorer: Ström är nästan alltid tillgänglig! Så du kan ladda batteriet både vid din egen brygga och i hamnar, vid kajer eller vid el-laddstationer och är därför fortfarande mycket flexibel.
Nackdelarna med en elmotor
Är båtar lämpliga för elektrisk drift?
-
Energitäthet och räckvidd
-
Inköpskostnader för elektriska båtmotorer
-
Miljöpåverkan av batteriproduktion
-
Vikt av båtens batterier
-
Laddningstid
1. Energitäthet och räckvidd
Bensin har en 100 gånger högre energitäthet än litiumjonbatterier. E-motorer är 10 gånger mer effektiva. Effektivt är energitätheten alltså 10 gånger sämre och påverkar därmed den maximala räckvidden negativt. Därför är batterivikt och anskaffningskostnader särskilt viktiga aspekter vid större motorer eller vid långvarig glidåkning. Det är därför värt att optimalt bestämma batterikapaciteten utifrån önskad körtid och kapacitet.
Genom att noggrant planera dina rutter eller utflykter kan denna nackdel enkelt undvikas. El finns oftast tillgänglig vid varje brygga eller hamn. Om du använder din båt under dagen kan den kopplas till elnätet över natten och vara fullt körbar senast nästa dag.
Det är visserligen en nackdel eftersom du antingen behöver mer utrymme för batterier i din båt eller har en kortare räckvidd. Lyckligtvis tar en e-motor betydligt mindre plats än en huvudmaskin med förbränningsmotor. Utifrån vår erfarenhet har det hittills inte funnits några problem med räckvidden vid de flesta omställningar till en e-motor.
2. Inköpskostnader för elektriska båtmotorer
Under de senaste decennierna har det skett stora framsteg med 5 till 8 procent per år när det gäller energitätheten hos batterier. Många miljarder euro investeras årligen för att driva utvecklingen framåt. Huvudaktörerna är framför allt de stora biltillverkarna, som planerar att majoriteten av dem ska övergå till rena energikällor senast 2030.
Detta gynnar framför allt båtägare, och konceptet med E-motor och batteri blir mer attraktivt. Just nu sjunker batteripriserna från 1.000€ per kilowattimme till endast 500€. Denna utveckling kommer att bli billigare och mer lönsam för dig under de kommande åren! Förutom nya batterityper forskas det också mycket på användningen av väte som energibärare. Väte lovar en liknande hög räckvidd och snabb tankning som med vanlig bränsle. För närvarande är dock kostnaderna för bränslecellen fortfarande inte konkurrenskraftiga. Vi ser fram emot att vara med i framkant! Och ännu viktigare: Vi håller dig uppdaterad om den senaste tekniken i vårt nyhetsbrev!
3. Miljöpåverkan av batteriproduktion
Elmotorer och batteriesystem måste tillverkas och transporteras till Tyskland. Vid tillverkningen används också resurser och det uppstår CO2-utsläpp. Motorerna tillverkas oftast i Asien och importeras därefter.
Vi lägger stor vikt vid att uppmärksamma denna faktum och föredrar tillverkare med en bättre CO2-balans. Vi har utformat en speciell CO2-kalkylator på vår webbplats, där du kan beräkna CO2-balansen i detalj och se när en e-motor är bättre för miljön.
I medierna rapporteras det just nu mycket om tillverkningen av batterier på grund av elbilar och de skador som uppstår för miljön. Här följer snart ett detaljerat inlägg om tillverkningen och de därmed förknippade utsläppen.
För varje kWh batteri uppstår cirka 125 kg CO2. Detta motsvarar utsläppen från cirka 60 liter bensin. Beroende på batteriets storlek kan du därför snabbt beräkna vid vilken förbrukning det är lönsamt att byta till ett batterielektriskt fordon. Oftast redan inom det första året!
4. Vikten av batterier
En tumregel är att AGM-batterier är cirka tre gånger tyngre. Oftast tas tanken ur båten vid en ombyggnad, vilket ger tillräckligt med plats och en viss ram för extra vikt i båten. Här gäller det att optimalt dimensionera batteriet, då är lite mer vikt i båten nästan ingen nackdel längre. Speciellt på segelbåtar behöver de ibland lite mer vikt i kölen.
5. Laddningstid för båtar
Laddningstiden till full laddning varierar beroende på batteri och laddare. En båt kan tankas med bensin, diesel eller väte betydligt snabbare. Detta är på papper ett ytterligare nackdel med en elektrisk båtdrift. Men båtägare är sällan länge utan stopp. Laddningshastigheten för batterisystemen ökar ständigt och flexibiliteten för e-mobilitet utvecklas vidare. Teslas Supercharger visar vägen och laddar ett bilbatteri inom 30 minuter upp till 80%. Antalet laddstationer på vattnet ökar också, vilket gör att längre utflykter utan problem kommer att vara möjliga i framtiden.
Efter behov hittar vi gärna en lämplig laddningsmöjlighet eller en e-drivning med motsvarande räckvidd för din båt. En e-motor är dock inte alltid meningsfull för varje räckvidd och varje användningsområde.
Slutsats: Jämförelse mellan el- och förbränningsmotorer
Om du äger en båt som behöver en stor motor för planing, kan du för närvarande vara bättre betjänad med en klassisk förbränningsmotor. Huvudsakligen på grund av batterisystemet.
Argumenten för förbränningsmotorer är främst de delvis lägre inköpskostnaderna för större drivsystem och den högre räckvidden och körtiden för stora motorer. Inom detta område är elmotorer i absolut premiumsegment, eftersom allt är möjligt. Särskilt batterisystemen för planande båtar är kostsamma. Trots detta är även elmotorer idealiska för planing och har lika mycket kraft! Särskilt för sjöar där endast elbåtar är tillåtna finns det ingen alternativ.
Fördelarna med en elmotor är att den är tyst, emissionsfri, ren och oftast underhållsfri. Dessutom är driftkostnaderna betydligt lägre, vilket kan ge en ekonomisk fördel för frekventa användare. Även bland fiskare, små båtar och gummibåtar har elmotorer varit mycket populära i många år.
Priset med batteri är ofta till och med lägre eller åtminstone lika högt som för en förbränningsmotor. De otaliga andra fördelarna med elmotorer överväger här tydligt. Vi ser fram emot hur ämnet E-mobilitet utvecklas i Tyskland och Europa och ser fram emot feedback och dina erfarenheter med E-motorer!
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.