E-motor för en Ohlson 8:8
Kundens bÄt Àr en Ohlson 8:8 (utökad version av skrovet). BÄten byggdes 1978 av Karlskrona Varvet och designades av Einar Ohlson.
BÄten har en vikt av 3.300 kg, en total lÀngd av 8,8 m och en vattenlinjelÀngd av 7,3 m. BerÀknat ger det en skrovhastighet pÄ cirka 7 knop, eller 12 km/h.
Ăgaren önskade i rĂ„dgivningen en ren elektrisk rĂ€ckvidd pĂ„ 30 nautiska mil eller en körtid pĂ„ 8 timmar vid en hastighet av 4 till 5 knop.
Teoretisk fÀrgkurva för segelbÄten
Ănskad körtid, hastighet & rĂ€ckvidd
Enligt den berÀknade teoretiska körcurvan krÀvs en kontinuerlig effekt pÄ cirka 2 kW per timme för en hastighet av 4 knop. För en hastighet av 5 knop krÀvs det redan cirka 4 kW per timme. HÀr ser man mycket tydligt det exponentiella sambandet mellan förbrukning och hastighet.
Sammanfattningsvis borde en motor med 4-5 kW effekt egentligen rÀcka för kundens krav pÄ 4-5 knop. För att dock hÄlla bÄten manövrerbar Àven vid vind och vÀder installerades efter samrÄd med Àgaren en 10 kW motor - sÀrskilt eftersom tvÄ batterier för den önskade körtiden var nödvÀndiga och tillÀggskostnaden för motorn i sig inte Àr för hög. Med den 10 kW elektriska motorn kunde den 12,5 kW dieselmotorn adekvat ersÀttas.
Vilken motor var installerad tidigare?
Innan ombyggnaden var en Volvo Penta MD7 installerad med 12,5 kW (17 hk). BÄten kördes med en 14x9\" 2-bladig propeller
Varför WaterWorld inombords?
-
God kvalitet och alla komponenter frÄn en och samma leverantör
-
RÀttvis prissÀttning pÄ WaterWorld
-
Tyst, ren och inga fler lukter ombord
-
Ingen Ärlig underhÄll och service, samt reparation av slitagedelar
-
Den gamla dieseln hade blivit nÄgot opÄlitlig. SÀkerhet och hÄllbarhet för de kommande Ären hade prioritet
Vilken propeller Àr bÀst?
Propellern Ă€r en nyckelkomponent i varje drivlina. Ăven med en elmotor Ă€r det viktigt att ha en modern och effektiv propeller som Ă€r vĂ€l anpassad till bĂ„ten och motorn.
Tillsammans med kunden beslutade vi oss för Bruntons Autoprop, som av en specialist rekommenderades som den bÀsta lösningen för detta projekt. Installationen av den nya propellern ledde till mindre förseningar, eftersom vi var tvungna att göra smÄ modifieringar av skrovet och den bakre kölen för att optimera vattenflödet och undvika kavitation. Men resultatet var vÀrt det!
Installation av elektrisk inombordsmotor i bÄten
1. Planering och mÀtningar
För installationen av motorn, batterierna och andra komponenter Àr en bra förplanering och noggranna mÀtningar viktiga. Eftersom varje motorutrymme Àr annorlunda har vi tagit oss tid för att sÀkerstÀlla att motorn passar. I de flesta fall bör elmotorn dock passa utan problem. Om inte kan man anvÀnda en annan motor eller justera motorutrymmet.
2. Demontering av den gamla dieselmotorn
Demonteringen av den gamla drivlinan (motor, kablar, slangar och brÀnsletank) tog ungefÀr en halv dag och var en av de enklare uppgifterna. Den föregÄende tömningen av brÀnsletanken förhindrade lÀckage och brandrisk, sÀrskilt eftersom verktyg som slipmaskiner kan generera vÀrme och bÄtar innehÄller mÄnga brÀnnbara material. SÀkerhet bör alltid ha högsta prioritet vid bÄtbygge! Vi arbetade mycket försiktigt vid demonteringen och anvÀnde en kran för att sÀkert lyfta ut alla delar.
Installation av en inre kant
Installation av inre grÀnser
3. Förberedelse för installationen
Först har vi noggrant rengjort motorutrymmet och tagit bort olja- och brÀnsleavlagringar frÄn de senaste 30 Ären. De cirka 30 minuterna arbete gör en stor skillnad i slutÀndan.
Sen kom sanningsögonblicket: Vi var tvungna att kontrollera om mÀtningar och planer var korrekta. TyvÀrr var nÄgra mÄtt i ritningarna ofullstÀndiga, dÀrför var vi tvungna att utöka motorutrymmet mellan fundamenten för motorfÀstet.
Eftersom motorutrymmet var nÄgot kort, var vi ocksÄ tvungna att installera styrenheten oberoende av motorn. Sammanfattningsvis tog vi hÀr runt en halv dag - nÄgot lÀngre Àn planerat - men det kan hÀnda i sÄ individuella projekt.
Justering av inre grÀnser
4. Justering av motorn
Förjusteringen var ett relativt snabbt steg med rÀtt verktyg. Precision Àr avgörande - toleranserna för justeringen av kopplingsflÀnsarna mÄste hÄllas inom 0,1 mm. Eftersom jag redan hade utfört mÄnga justeringar behövde jag bara 20 minuter. För nybörjare Àr det dock klokt att ta mer tid.
5. Installation och slutlig justering
NÀsta steg var att markera positionerna för motorfÀstena. I mÄnga fall behövde nya hÄl borras och gÀngor skÀras. Om man inte har erfarenhet av detta bör man rÄdfrÄga en expert eller ta hjÀlp av en mekaniker. GÀngorna mÄste ledas rakt genom metallen.
Vi kontrollerade justeringen vid varje steg, eftersom motorn kunde flytta sig nÀr fÀstskruvarna drogs Ät och behövde justeras om. Detta sista steg kunde vara frustrerande, sÄ tÄlamod krÀvdes. En erfaren mekaniker behöver cirka 1 - 1,5 timmar för detta.
Kopplingsschema för 48V inombordsmotor
SĂ€tta in batterierna
6. Installera och koppla batterierna
Placeringen av batterierna var avgörande för sÀkerheten. Idealiskt sett bör batterierna installeras i ett förseglat (men ventilerat) fack. Batterierna frÄn WaterWorld Àr sÀrskilt sÀkra och vÀl skyddade mot brÀnder tack vare LiFePO4-teknologin och deras aluminiumhölje.
I detta skede var det viktigt att vid parallellkoppling av tvÄ eller flera batterier se till att det fanns ett jÀmnt motstÄnd i plus- och minusledningen. Den rÀtta balansen garanterar lika laddnings- och urladdningsströmmar, vilket förlÀnger batteriernas livslÀngd och minimerar driftfel. Vi anvÀnde endast högkvalitativa komponenter som skenor, sÀkringar, sÀkringshÄllare, kablar och kabelskor.
Inledande av inre grÀnser
7 Anslutning och installation av systemet
Att lÀsa manualen i förvÀg var en stor fördel. Drivsystemet frÄn WaterWorld har hittills varit ett av de enklaste systemen att installera. SÀrskilt nÀr man anvÀnder ett komplett WaterWorld-system Àr det knappt möjligt att göra fel.
Eftersom jag har arbetat i en professionell bÄtbyggarverkstad med flera elektriska bÄtsystem kan jag tryggt sÀga att WaterWorld-systemet Àr överlÀgset andra.
Med andra system har det ofta funnits kompatibilitetsproblem pÄ grund av komponenter frÄn olika tillverkare, vilket har lett till förseningar vid felsökning. I motsats till detta var WaterWorld-systemet Plug-and-Play, vilket gjorde installationen snabb och enkel. SÄ snart hÄrdvaran var pÄ plats behövde vi bara kontrollera att batteriet var instÀllt pÄ CAN, och systemet var klart.
Testkörning med elektrisk inombordsmotor
Den vackraste stunden var nÀr vi vred pÄ nyckeln, la vÀxelspaken framÄt och inte hörde nÄgot. Förvandlingen av bÄten var otrolig, med tyst och ÀndÄ kraftfull prestanda. Provkörningarna till sjöss bekrÀftade att vÄra berÀkningar var korrekta, och vi övertrÀffade till och med den uppskattade rÀckvidden pÄ 30 sjömil.
Den nya propellern förbÀttrade bÄtens prestanda avsevÀrt. JÀmfört med den gamla dieselmotorn var manövrerbarheten bÀttre och svÀngradien mindre.
VĂ„r kund sammanfattade det: âNu kan jag vĂ€nda min bĂ„t med en mynt.â Totalt sett var bĂ„tens prestanda med den nya motorn utmĂ€rkt, vilket gjorde ombyggnaden till en fullstĂ€ndig framgĂ„ng.
Tillbehör och koppling av komponenter
Display & Gasreglage var tack vare Plug & Play-anslutning mycket lÀtt att ta i bruk. Effektivt behövde endast lÀmpliga kommunikationskablar kopplas in.
Landanslutning med skyddsbrytare: I bÄten installerades en landanslutning för strömupptagning i marinan. Inuti bÄten gÄr ledningen till ett anslutningsuttag med skyddsbrytare. Laddarna för 48V-nÀtet och 12V-nÀtet ligger bakom med ett lÀmpligt fuktutrymmeuttag.
Kablar & sÀkringar: Det Àr viktigt att berÀkna rÀtt tvÀrsnitt beroende pÄ kablarnas lÀngd. Dessutom bör sÀkringar installeras inuti bÄten, ifall det skulle uppstÄ överström. En huvudbrytare rekommenderas ocksÄ inom kretsen.
Ytterligare inbyggda komponenter
Vi har ocksÄ uppgraderat laddningssystemet för husbatteriet med DC-DC-laddare frÄn Victron Energy och installerat en luftkyld 3 kW-generator (2,8 kW kontinuerlig effekt) frÄn Champion. Detta tillÀgg fungerade som en rÀckviddsförlÀngare och som skydd mot djupurladdning av batterierna.
Generatorn ökar ocksÄ bÄtens mÄngsidighet och gjorde det bekvÀmare att lÀgga till i gÀsthamnar och ÀndÄ anvÀnda 230-volts hushÄllsel, vilket tidigare inte var möjligt.
Slutsats om installation
Detta projekt handlade om mycket mer Àn bara byte av en motor. PÄ grund av ovÀntade komplikationer och ytterligare arbeten som gick utöver en standard elektrisk installation, tog det en hel arbetsvecka.
Under idealiska förhÄllanden bör installationen av ett WaterWorld-system inte ta lÀngre Àn tvÄ dagar - beroende pÄ bÄtens storlek och ytterligare funktioner.
Vill du ocksÄ konvertera din bÄt? Kontakta oss nu!
Ăppna frĂ„gor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jÀmför nÀstan 600 olika E-motorer.
Du har mer Àn 30 tillverkare i översikt.