Installation av en elektrisk podmotor i segelbĂ„ten đŸ› ïž

Installation av en elektrisk podmotor i segelbĂ„ten đŸ› ïž

Elmotor för en Hallberg Rassy 26

Kundens bÄt Àr en Hallberg Rassy 26. BÄten Àr frÄn Är 1979.


BÄten har en vikt pÄ 2 500 kg, en total lÀngd pÄ 7,95 m och en vattenlinjelÀngd pÄ 6,7 m. BerÀknat ger detta en skrovhastighet pÄ cirka 6 knop, eller 11 km/h.

Ägaren önskade i rĂ„dgivningen att komma nĂ€ra skrovhastigheten med en körtid pĂ„ 5–6 timmar vid 4 knop, alltsĂ„ en rĂ€ckvidd pĂ„ minst 20 nautiska mil. Installationen av el-podmotorn i bĂ„ten var framgĂ„ngsrik.

Elmotor för en Hallberg Rassy 26

Teoretisk fÀrdkurva för Hallberg Rassy 26

Teoretisk fÀrdkurva för Hallberg Rassy 26

Önskad körtid, hastighet & rĂ€ckvidd

Enligt den berÀknade teoretiska körkurvan krÀvs en kontinuerlig effekt pÄ cirka 1,3 kW per timme för en hastighet pÄ 4 knop. För en hastighet pÄ 5 knop Àr det redan cirka 3,5 kW per timme. HÀr ser man mycket tydligt det exponentiella sambandet mellan förbrukning och hastighet.


Sammanfattningsvis borde en motor med 4 kW effekt egentligen rĂ€cka för kundens krav pĂ„ 4–5 knop. För att dock kunna manövrera bĂ„ten Ă€ven vid vind och vĂ€der installerades, enligt vĂ„r rekommendation, en 6 kW motor – ocksĂ„ eftersom det inte finns mĂ„nga alternativ pĂ„ marknaden mellan 3 och 6 kW. För den önskade körtiden behövs alltsĂ„ 2 batterier med vardera 5 kWh.

Önskad körtid, hastighet & rĂ€ckvidd

Vilken motor var installerad tidigare?

De senaste 3 Ären var en Volvo Penta MD2020 med 19 hk installerad. Denna anvÀndes som utbytesmotor för den ursprungliga Volvo Penta MD2010, som hade tagit skada pÄ avgasgrenröret.

MD2010 hade en effekt pÄ 10 hk. Innan dess, pÄ 90-talet, var det till och med bara en MD5-utbytesmotor installerad med 8 hk effekt.

De 8 respektive 10 hk kan enkelt ersÀttas av den 6 kW ePropulsion.

Vilken motor var installerad tidigare?

Varför ePropulsion Podmotor?

  • BĂ€sta pris-prestandaförhĂ„llande för nuvarande period

  • Personlig kontaktperson vid serviceĂ€rende

  • Ingen Ă„rlig underhĂ„ll och service, samt reparation av slitagedelar

  • Mycket mĂ„nga positiva erfarenheter med motorn

  • Kompatibilitet med externa batterier

  • LĂ€nk till 6 kW ePropulsion Pod (inkl. priser och batterialternativ)

Varför ePropulsion Podmotor?

Kopplingsschema för 48V podmotor

Kopplingsschema för 48V podmotor

Installation av elektrisk podmotor i bÄten

Borttagning av den gamla dieselmotorn
Borttagningen av den gamla Saildrive-enheten hade redan utförts av Ă€garen och sparade oss mycket tid vid installationen. Även tanken, slangarna och reglaget var borttagna.

Montering av podmotorn
Det befintliga fundamentet frĂ„n Saildrive-enheten kunde Ă„teranvĂ€ndas. Eftersom genomföringen i skrovet redan fanns, gick installationen nĂ„got snabbare. Viktigt Ă€r tĂ€tningen av borrhĂ„len och fundamentet pĂ„ alla stĂ€llen – alltsĂ„ vid motorbultarna och Ă€ven vid kabelkanalen.

ePropulsion har en speciell adapterplatta för installation pÄ Saildrive-fundament. Adapterplattan underlÀttar ocksÄ monteringen av motorn. Kontrollenheten sitter direkt framför podmotorn. FrÄn kontrollenheten gÄr kablar till batteriet och till reglaget/displayen.

Installation av elektrisk podmotor i bÄten

Montering av podmotorn i bÄten

Montering av podmotorn i bÄten

SĂ€tta in batterierna

Installera och koppla in batterierna
TillrÀckligt med utrymme spelar en stor roll vid valet av batterier och placeringen i bÄten. Idealiskt sett kommer du lÀtt Ät batterianslutningarna och det finns tillrÀckligt med plats för kabeldragningen.

Vid parallellkoppling av tvÄ eller fler batterier Àr det viktigt att se till att motstÄndet i plus- och minuskabeln Àr jÀmnt och att bÄda laddas exakt lika.

RÀtt balans garanterar lika laddnings- och urladdningsströmmar, vilket förlÀnger batteriernas livslÀngd och minimerar fel under drift.

SĂ€tta in batterierna

Elektrisk installation

Även om det i ePropulsions manual inte stĂ„r nĂ„got om extra sĂ€kringar, installerar vi vanligtvis sĂ€kringshĂ„llare, sĂ€kringar, en shunt för extra övervakning och en extra huvudströmbrytare i systemet.

FrÀmmande batterier kan inte integreras i ePropulsions egna display, dÀrför Àr separat övervakning av ÄterstÄende kapacitet mycket viktig för oss. Vissa system, som Victron BMV, kan Àven berÀkna ÄterstÄende körtid.

Dessutom fanns det redan smÄ displayer för utvÀrdering med batterierna, sÄ vi installerade Àven dessa tvÄ skÀrmar. I detta fall Àr Àven en DC-DC-omvandlare installerad, som förser 12V-batteriet med ström frÄn drivbatteriet.

  • Elektrisk installation-1
  • Elektrisk installation-2
  • Elektrisk installation-3

DriftsÀttning av podmotorn

Efter installationen av motorn, styrenheten och batterikablarna följde montering av gasreglaget och displayen. Dessutom behövde propellern monteras pÄ motorn.

ePropulsion Pod 6.0 EVO har en trebladig aluminiumpropeller. Under segel bromsar podmotorn cirka 1–2 km/h (0,5–1 knop). Som tillval kan Ă€ven en fĂ€llbar propeller anvĂ€ndas, som fĂ€lls in under segling och har lĂ€gre vattenmotstĂ„nd. Utan fĂ€llbar propeller kan podmotorn Ă„tervinna ström under fĂ€rd (dock endast i kombination med ePropulsion-batterier).

DriftsÀttning av podmotorn

Praktisk körkurva för 6 kW podmotor

Praktisk körkurva för 6 kW podmotor

Provkörning med elektrisk podmotor

ePropulsion Pod imponerar med en enormt tyst gĂ„ng och ordentlig dragkraft. Även med 200-500 watt kommer bĂ„ten redan lĂ„ngsamt upp i fart. Marschfarten ligger snarare pĂ„ 1 000 - 1 500 watt.

Slutsats om installationen

TĂ€tningen tog lite lĂ€ngre tid pĂ„ grund av svĂ„ra omstĂ€ndigheter. Under idealiska förhĂ„llanden tar installation och igĂ„ngkörning av en podmotor inte mycket lĂ€ngre Ă€n tvĂ„ dagar – beroende pĂ„ bĂ„tens storlek och extra utrustning kan det naturligtvis alltid ta lite lĂ€ngre tid.

Vill du ocksÄ konvertera din bÄt till en podmotor? Kontakta oss nu!

Öppna frĂ„gor?

Vill du ocksÄ konvertera din bÄt till en podmotor? Kontakta oss nu!

Dina fördelar med elmotor-bat.se

enkelt.
FĂ„ klick sparar dig mycket tid och stress!
snabbt.
Du fÄr ett resultat inom 5 minuter.
jÀmförbar.

De jÀmför nÀstan 600 olika E-motorer.

transparent.

Du har mer Àn 30 tillverkare i översikt.

Öppna frĂ„gor?

Skriv ett meddelande till oss!

contact image