MetsTrade 2025 - nya elmotorer
Snabbare och starkare – även i år var vi på plats i 3 dagar för att träffa alla bekanta och partners på MetsTrade och titta på allt.
I den här bloggen kan ni läsa om vilka nyheter som kommer för 2025. Tyvärr hinner vi inte gå igenom varje företag enskilt även i år, så vi försöker fokusera på det viktigaste.
Några nyheter är ännu inte officiella, vi rekommenderar att ni kontaktar oss innan beställning.
Spirit 2 från ePropulsion
Den nya Spirit 2 från ePropulsion introducerar en ny kategori inom elektriska utombordare med integrerat batteri, helt enligt mottot PLANANDE FÄRD.
Hittills har utombordare med integrerat batteri endast varit avsedda för långsam körning i 8 till maximalt 10 km/h. Nu har vi en seriemogen motor som lovar upp till 18 km/h vid 2 kW kontinuerlig effekt och 22 km/h vid 3 kW toppeffekt.
Mätningarna gjordes på en mycket lätt aluminiumbåt med en person i lugnt vatten. Realistiskt sett ligger värdena troligen något lägre – ändå är det tydligt att båten får ordentlig fart, likt en 5 hk bensinmotor.
Vi rekommenderar starkt att förbeställa Spirit 2 inkl. 1 568 Wh batteri.
Momentum U2 med integrerat batteri
Momentum U2 hade redan annonserats långt innan ePropulsion Spirit 2, men motorn från marknadsledaren ePropulsion stjäl ändå lite av showen.
Momentum U2 har med sina 2,5 kW till och med 25 % mer kontinuerlig effekt och vikten är cirka 5 kg lägre. Det beror främst på den lättare motorn, men också på det mindre batteriet.
Prismässigt kommer Momentum U2 att kosta några hundra euro mer, men också erbjuda några fördelar. Vi kommer att testa motorerna i början av 2026 och kan då rapportera utförligt i en video. Förbeställningar är redan möjliga!
Länk till nya Momentum U2
Travel XS från Torqeedo
Torqeedo tar snarare ett litet steg tillbaka jämfört med ePropulsion och Momentum och vill ha den bästa instegsmotorn på marknaden till ett pris under den magiska gränsen på 2.000€.
Den nya Travel XS har en 700 W elmotor och ett 648 Wh batteri. Detta räcker för kortare sträckor och motorn ger tillräcklig dragkraft för gummibåtar och fiskebåtar.
Torqeedo övertygar fortfarande med mycket god kvalitet kring rorkulten och displayen.
Boatee - 1,3 kW utombordare i ULTRALÄTT
Vi hade aldrig hört talas om Boatee tidigare och blev därför desto mer överraskade av den lilla men fina utombordaren med 1,3 kW effekt. Motor och rigg är så lätta och smala att det knappt uppstår något vattenmotstånd och båtarna körs mycket effektivt.
Motorn väger bara 6 kg. Du behöver fortfarande ett externt batteri som ansluts till motorn via kabel och får plats inne i båten. Motorn på 1,3 kW har definitivt potential. Priset ska ligga i samma område som ePropulsion och Torqeedo, inklusive batteriet.
Om du är intresserad av en Boatee, hör gärna av dig till oss!
Competr 22 kW utombordare för jollar
Företaget Competr visar upp en 22 kW-motor med en riktigt intressant propellerdesign! Här har vi två motroterande skruvar, där propellrarna dessutom sitter framför själva motorn, vilket teoretiskt ger motorn ännu mindre vattenmotstånd.
Tekniskt sett ser Competrs lösning verkligen smart ut och även testvideorna visar positiva resultat. Inom effektområdet för klassiska 20–30 hk utombordare finns det ärligt talat inte många leverantörer, och Competr kan säkert hitta sin plats, förutsatt att Competr går vidare till serieproduktion.
Vi är nyfikna och håller er uppdaterade!
EVOA - Utombordare för jollar
Större, snabbare, längre – så är motorerna från USA. EVOA visar upp en 27 kW utombordare på METS i Amsterdam, men har även redan utvecklat en 130 kW utombordare (se bild).
Just nu avvaktar vi och ser om och när märket kommer till den europeiska marknaden. Särskilt 27 kW-alternativet för tenderbåtar har potential, eftersom batteriet inte behöver vara överdrivet stort.
VETUS 22 kW E-Line inombordare
VETUS är verkligen en av de mest populära inombordsmotorerna i vårt sortiment med hög tillförlitlighet till ett överkomligt pris.
År 2026 kommer effekten att fördubblas – nu med 22 kW för båtar upp till 10 ton deplacement eller mer. I den här effektklassen finns det, förutom Green Marine och kanske WaterWorld, ännu inte många leverantörer. Jag tror att vi år 2026 kommer att göra några större ombyggnader med den nya 22 kW-motorn!
Fler nyheter 2025
Komplettsystemet med 160 kW BOSCH-drivning som Plug & Play-version är klart. RAD Propulsion visar för första gången 120 kW-motorn och en skiss av en liten utombordare med cirka 6–10 kW (3D-printad).
Dessutom fanns det några fler nyheter, som en 50 kW jetdrivning från Molabo, som redan installeras på en Kaiser-båt och skapar enorm prestanda.
Allt som allt riktigt häftiga nyheter som ger mersmak för fler eldrivna motorer i framtiden!
Frågor om Mets Amsterdam 2025?
Öppna frågor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.