AGM och litiumbatterier i jämförelse
I den här artikeln handlar det om litium- och AGM-batterier. Efter artikeln och videon kommer du att kunna bedöma vilken batterityp som är bäst lämpad för din tillämpning.
Litium vs. AGM: För- och nackdelar
Kategori | Lithium (LiFePO4) | AGM |
---|---|---|
Pris |
från 260€ per kWh i vår butik |
från 120€ per kWh på marknaden (från 290€ per kWh i vår butik för Deep Cycle) |
Urladdningsdjup |
nästan 100% urladdning |
vanligtvis 50% urladdning |
Vikt |
8 - 10 kg / kWh (Li-NMC är till och med något lättare) |
25 - 35 kg / kWh |
Utmatningscykler |
LiFePO4: upp till 6.000 cykler (vid 80% DoD) |
500 - 800 laddcykler |
Livslängd |
Vanligtvis betydligt längre än 10 år, efter de ovan nämnda cyklerna har batterierna ändå kvar ~80% kapacitet! |
Vanligtvis runt 5 år, beroende på skötsel även betydligt kortare eller längre |
Säkerhet |
inte brännbar eller explosiv |
inte brännbar eller explosiv |
Rekommendation |
Bra som drivbatterier på grund av den höga livslängden / laddcyklerna |
Bra som startbatterier på grund av de höga urladdningsströmmarna |
Slutsats |
Vårt tydliga rekommendation är litiumbatterier, helst LiFePO4 - eller alternativt Li-NMC |
Högst, om man får AGM-batterierna gratis |
Video: Litium och AGM i jämförelse
På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.
Särskilt för frekventa resenärer och för företagare bör ett litiumjonbatteri alltid vara det första valet. Vi använder huvudsakligen icke-brännbara litiumjärnfosfatbatterier.
Litiumbatteriet är idealiskt om du har lite utrymme ombord och inte vill lasta på onödigt mycket vikt. För större tillämpningar (10 kW eller mer) går det knappt utan litiumbatteri.
AGM-batterier är visserligen något billigare, men de är betydligt tyngre och långt ifrån lika hållbara. För sporadiska resor och små motorer är de dock absolut meningsfulla, särskilt om vikt och utrymme inte spelar någon roll.
Om du inte kör så ofta (<20 gånger per år) och det extra vikten på båten inte stör dig, kan du tryggt välja ett billigare AGM-batteri. Detta rekommenderas särskilt för mindre motorer och om du generellt inte behöver mycket total kapacitet. Viktigt är att du använder ett dragbatteri för el-motorer.
Den största fördelen är ett lägre pris, särskilt när man börjar med eldrift eller har en stramare budget, vilket är mycket lockande. Tänk på lagring och laddning av AGM-batterierna och den lägre urladdningsdjupet.
Vilka batterityper finns det och vad är skillnaderna?
Det finns många olika batterityper. Verkligen relevanta för användning som båt-batteri är dock bara några få. Vi kan rekommendera två olika batterityper som för närvarande är de vanligaste på båtar.
De har alla en sak gemensamt: de är helt underhållsfria, läckage- och hanteringssäker. Utöver det kan de installeras oavsett läge. Ändå finns det några markanta skillnader som ger upphov till vissa för- och nackdelar.
-
Vikt litium: ca. 10 kg per användbar kilowattimme
-
Ideala tillämpning: Alla sportbåtar, gummibåtar, motorbåtar, frekventa användare
-
Litiumjonbatterier väger bara cirka 30% av blybatterier
-
Så kallade litiumjonbatterier är i allas munnar - kända från bilbranschen. Under denna term sammanfattas litiumjon- och litiumpolymerbatterier. Litiumjonbatterier väger endast ca 30% av blybatterier (beroende på typ kan det variera) och har dessutom en extremt hög cykelbeständighet och urladdningsdjup!
Säkerhet för litiumbatterier
Litiumjonbatterier består alltid av flera enskilda celler. Utan skyddskretsar är de mycket känsliga för extrem djupurladdning eller överladdning. För skydd bör därför alltid ett batterihanteringssystem (kort BMS) användas.
Cellerna skadas inte tidigt och oåterkalleligt, eftersom BMS förhindrar djupurladdning och överladdning. I de flesta litiumjonbatterier är ett sådant BMS redan integrerat och du behöver inte oroa dig för något.
Fakta om AGM-batterier:
-
AGM-batterier kan endast urladdas till 50%, våra Deep Cycle AGM till 80%
-
Vid AGM-batterier måste Peukert-effekten beaktas. Kapaciteten anges för en jämn urladdning över 20 timmar. Vid kortare urladdning sjunker kapaciteten drastiskt
-
Idealt användningsområde: Förskjutare, låg kapacitet, mycket sällan användning
-
Vikt Gel/AGM: ca. 31 kg per användbar kilowattimme
-
För samma effektiva kapacitet räcker betydligt mindre litiumbatterier
Utveckling av blybatterier
Vidareutvecklingarna av blybatterier är gelbatterier, där syran är inkapslad i en gel. Numera är AGM-batterier ännu mer populära, där syran är bunden i ett glasfiberduk. Båda batterityperna är betydligt mer cykeltåliga än ett våtbatteri.
Gelbatteriet har högre cykeltålighet och har en lägre självurladdning per månad. AGM-batteriet kan kortvarigt avge högre strömmar och är därmed också lämpligt som startbatteri och är något billigare än ett gelbatteri. Båda typerna är extremt tunga på grund av den stora blyandelen i batteriet.
Det finns stora skillnader inom batterityperna, särskilt mellan AGM och litiumjonbatterier. Vissa modeller av AGM-batterier kan till och med urladdas till 80% (Aquamot) eller 100% (Victron Energy). Livslängden bör dock beaktas.
Länge tid användes bly-syrabatterier även på båtar. Nackdelarna är uppenbara: De är tunga, inte läckagesäkra eller underhållsfria, och de har dessutom en kort livslängd och kapacitet. Den största fördelen med blyteknologin är dock fortfarande att den är relativt billig. Denna teknologi har vidareutvecklats för att minska dessa nackdelar.
Livslängd och urladdningsdjup för batterier
Grundläggande kan naturligtvis varje batteri urladdas helt, men vi rekommenderar det inte. Batterier som inte är lämpliga för detta förlorar särskilt mycket livslängd eller skadas irreversibelt efteråt. Även när det gäller laddnings- och urladdningsströmmar och andra egenskaper finns det oftast skillnader, så en jämförelse mellan olika produkter kan vara värt för dig. De produktspecifika detaljerna hittar du alltid i de respektive artiklarna eller i produktjämförelsen.
Kapacitet och räckvidd
Vid beräkningen av den nödvändiga kapaciteten använder vi alltid tillverkarens rekommenderade maximala urladdningsdjup för att bestämma det effektivt användbara kapacitetsutrymmet för batteriet. Baserat på detta väljs sedan batteriet så att du verkligen kan köra så långt och länge som du önskar.
Energitäthet
Energitätheten hos batterier har kontinuerligt ökat under de senaste åren. Numera är energitätheter på upp till 300 Wh/kg möjliga med litiumjonbatterier. Typiskt ligger de dock lägre, runt 120-160 Wh/kg. Blybatterier, liksom AGM och gelbatterier, har en betydligt lägre energitäthet på cirka 25 - 30 Wh/kg.
Detta förklarar den högre vikten av blybatterier vid samma kapacitet jämfört med litiumjonbatterier.
Batterier kan dock inte konkurrera med bensin när det gäller energitäthet. Bensin har en energitäthet på knappt 12.000 Wh/kg. Effektivt har en elektrisk drivlina alltså alltid mindre energi än en förbränningsmotor, även om en elmotor är upp till 10 gånger mer effektiv.
Vårt rekommendation: Litiumbatterier för båtar
Litiumbatterier är det bästa du kan använda just nu. De är lätta, små och mycket hållbara. Batterierna är framför allt mycket säkra och kan ofta urladdas.
Har du frågor om litium vs. AGM?
Öppna frågor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.