10 användningstips för båtens batterier
Rätt hantering av batterier är vid första anblick en konst i sig. Det finns många viktiga punkter att tänka på för att ditt batterisystem ska hålla så länge som möjligt. Vid felaktig hantering kan systemet redan efter en säsong tappa betydande prestanda.
För att förhindra detta visar vi dig de viktigaste tipsen som du bör känna till när du hanterar batterier. Du kommer att se att de flesta punkter är grundläggande och redan vid köp av väl kompatibla komponenter undviker du många risker.
- Var noga med att följa tillverkarens säkerhetsanvisningar!
- Se till att du använder en lämplig laddare för att ladda batteriet.
- Ladda batteriet så snart som möjligt efter användning.
- Se till att ditt litiumjonbatteri är skyddat av ett BMS!
- Var noga med en lämplig installationsplats eller en säker plats för ditt batteri.
- Använd endast lämpliga kablar för anslutning och montera dem noggrant.
- Utför regelbundet en laddningsbalansering mellan flera batterier om du använder en krets med flera batterier.
- Försök att endast använda batterier av samma modell, ålder och laddningsstatus i en batterikrets.
- Var noga med korrekt lagring och övervintring av ditt batteri.
- Övervaka regelbundet batteriets nyckelvärden.
Säkerhetsanvisningar för batterier
Säkerhets- och användningsanvisningarna bör naturligtvis alltid beaktas. Detta är inte bara viktigt för din egen säkerhet, utan också för säkerheten för andra. Vid felaktig användning kan det hända att du inte har några eller endast begränsade garantikrav gentemot tillverkaren.
Du hittar instruktionerna och villkoren på de enskilda detaljsidorna för batterierna.
Lämplig laddare
Använd endast laddare som är lämpliga för ditt batteri och den aktuella anslutningen. Om en strömkontakt i hamnen inte är avsedd för detta, går säkringen. Om du laddar litiumjonbatterier med fel enhet kan detta leda till kapacitetsförluster!
Mycket farligare är dock om du laddar ett blybatteri fel. Vid för höga laddströmmar kan batteriet bli mycket varmt och det bildas mer väte i batteriet. Detta kan i extrema fall leda till en hög brand- och explosionsrisk, för att inte tala om kapacitetsförlusten av batteriet.
Du bör ladda ditt batteri så snart som möjligt efter användning.
Snabb laddning
Lithiumjonbatterier tål inte långvarig djupurladdning, eftersom battericellerna kan skadas irreparabelt. Därför skyddas lithiumjonbatterier också mot djupurladdning av ett BMS. BMS:et ser till att det alltid finns lite kvarvarande energi i batteriet så att du är på den säkra sidan.
Vänta inte i flera veckor eller till och med månader i ett djupt urladdat tillstånd (över 90% urladdning), annars kan det leda till kapacitetsförlust. AGM-batterier kan du tryggt ladda helt fulla. Lithiumbatterier trivs bäst mellan 50 och 80 % laddning.
BMS
Lithium-jonbatterier måste alltid skyddas av ett batterihanteringssystem (BMS), annars kan de snabbt förlora kapacitet eller säkerhetsrisker uppstå. I de batterier vi rekommenderar är alltid ett BMS integrerat.
-
-
Kortslutningsskydd
-
Historik av inspelning (viktig för garanti)
-
Djuppurladdningsskydd
-
Balansiera cellerna
-
Temperaturövervakning
-
Lastbegränsning mot höga strömmar
-
Kommunikation mellan battericeller och omborddator
Lithiumjonceller är särskilt känsliga för över- och djupurladdning. Om den angivna spänningsområdet från tillverkaren överskrids kan detta snabbt leda till totalfel på den enskilda cellen. Genom en djupurladdning av en cell under t.ex. 1,5 V bildas kopparbroar. Vid ny laddning leder dessa till kortslutning och därmed till cellens förstörelse.
En annan viktig funktion av BMS är att balansera cellspänningarna. En temperaturövervakning och en lastbegränsning säkerställer att strömmen avbryts i nödfall. Batteriet kan därmed inte skadas och faror som bränder eller explosioner kan förhindras.
Lämpliga kablar
Kablarna bör ha en tillräckligt stor tvärsnitt för tillämpningen. Det är bäst att använda kablar direkt från motor-/batteritillverkaren. Dessa bör vanligtvis ingå i leveransen. Naturligtvis bör du inte använda skadade kablar.
Det är också viktigt att du använder kablar med samma tvärsnitt och identisk längd, särskilt vid parallellkoppling. Olika kablar påverkar motståndet, vilket kan leda till kortare livslängd eller lägre kapacitet.
Lagring och övervintring av batterier
AGM-, gel- och litiumjonbatterier kan vanligtvis övervintra i båten, eftersom de kalla temperaturerna i Tyskland inte skadar dem. Endast under -20 °C kan batterierna ta skada, eftersom elektrolyterna kan frysa.
Batterier tål inte varaktig värme. Låga temperaturer är däremot bra, så länge de ligger över -20 °C, eftersom självurladdningen minskar.
Lagring av AGM- och gelbatterier
Lagra blybatterier i så full laddning som möjligt.
AGM- och gelbatterier bör lagras i ett helt laddat tillstånd. Du bör alltid koppla bort batterierna och, om möjligt, ansluta dem till en laddare med underhållsladdning. Batteriet kommer därmed att laddas fullt regelbundet.
Om detta inte är möjligt, rekommenderas det att kontrollera batteriets laddningsnivå efter 2-3 månader och eventuellt ladda det. Tänk på att följa tillverkarens rekommenderade urladdningsspänning. Om urladdningen är låg kan man i framtiden avstå från detta eller öka intervallen för kontrollen.
Lagring av litiumjonbatterier
Förvara litiumjonbatterier så mycket som möjligt inte i fullt laddat tillstånd. 50-80% är idealiskt.
Lithiumjonbatterier bör helst inte lagras i fullt laddat tillstånd. Det bästa är en laddningsnivå på 50 – 80 %. Även lithiumjonbatterier bör kopplas bort, men absolut inte anslutas till en laddare med underhållsladdning.
På grund av den mycket låga självurladdningen per månad bör batteriet klara hela vintern. Du kan dock efter några månader kontrollera laddningsnivån på ditt batteri för att undvika djupurladdning. Tänk på att följa tillverkarens rekommenderade urladdningsslutspänning.
Om låga temperaturer under -20° C råder, bör batteriet tas bort om möjligt, eftersom elektrolyterna kan frysa.
Övervakning av batteriet
-
Laddnings- och urladdningsströmmar
-
Batteriets laddningsstatus
-
Batteriets temperatur vid laddning och drift
-
Spänning av batteriet vid laddning och drift
Laddningsstatus
En indikator på motorn eller en separat batterimonitor visar dig batteriets laddningsstatus. Värdena mäts via spänningen och är tillräckliga, även om de är något osäkra. Monitorerna är beroende av tillverkare och modell, och kan till och med vara integrerade i batteriet eller i elmotoren.
Du som användare har fördelen att du kan känna dig betydligt säkrare under körningen. Ingen osäkerhet om det aktuella batteristatuset och ingen oväntad stillastående.
Batterispänning
Spänningen är nog den viktigaste egenskapen hos ett batteri. Utifrån spänningen kan laddningsnivån bestämmas. När batteriet är helt laddat ligger den mätbara spänningen över nominell spänning, nämligen vid laddningsslutspänningen. När batteriet är "tomt" finns det bara urladdningsslutspänningen kvar.
Övervakningen av spänningen hos ett batteri och övervakningen av laddningsnivån är alltid nära relaterade.
Om ett batteri urladdas för djupt eller överladdas för mycket, är detta skadligt för batteriet.
Ladd- och urladdningsström
Laddströmmen styrs av laddaren. Många laddare erbjuder möjligheten att visa den aktuella laddströmmen. Baserat på laddströmmen och laddningsspänningen kan även laddningseffekten bestämmas (V*Ah = Wh). Ju högre laddström, desto högre också laddningseffekten och laddningshastigheten för batteriet.
Du bör alltid se till att batteriet klarar av laddströmmen. Om inte, kan det leda till kapacitetsförluster eller till och med förstörelse av batteriet. Detsamma gäller för urladdningsströmmen. Den kan antingen övervakas direkt vid förbrukaren, eller med hjälp av shunt och en batterivakt eller bordsdator.
Återstående körtid
Återstående körtid kan relativt enkelt beräknas. Om du mäter den aktuella strömförbrukningen och känner till batteriets återstående kapacitet kan du beräkna den återstående körtiden med en enkel proportion. Den återstående räckvidden kan också beräknas utifrån den aktuella hastigheten och den återstående körtiden.
Temperatur vid laddning
Temperaturen får inte överstiga ett visst värde (ca 55 ° C) vid laddning, för att undvika skador på batteriet. Risken föreligger oftast endast vid snabbladdare eller om laddströmmen är för hög för batteriet eller om omgivningstemperaturen är mycket hög.
Batteriets temperatur i drift
Batteriets temperatur i drift bör varken vara för hög eller för låg. En ideal temperatur är 20° C. För vissa litiumjonbatterier erbjuder BMS ett överhettningsskydd. Vid överskridande av temperaturen stängs spänningsutgångarna av och ett felmeddelande visas. Batteriet kan först åter tas i drift när en icke-kritisk batteritemperatur har uppnåtts. Detsamma gäller för en för låg temperatur.
AGM- och gelbatterier har detta egentligen aldrig integrerat. Du kan naturligtvis utöka detta med en temperatursensor och en krets för automatisk avstängning vid uppnådd kritisk temperatur.
Informationer för att bygga en egen batteribank
Lastbalansering
När flera batterier kopplas i serie eller parallellt måste det säkerställas att spänningen respektive kapaciteten i de enskilda batterierna förblir lika. Dessutom bör endast samma batterimodeller användas för en koppling.
Vid olika batterier kan det snabbt leda till problem, beroende på hur mycket batterierna skiljer sig åt. I varje fall minskar dock batteriernas livslängd.
Användning av samma batterier vid uppbyggnad av en krets
Använd helst endast batterier av samma modell, ålder och laddningstillstånd. I alla nämnda fall kan det uppstå stora kapacitets- och livslängdsförluster, beroende på hur stora skillnaderna mellan batterierna är.
Orsaken är att batterier belastas olika mycket. Om du vill vara på den säkra sidan bör du inte experimentera här.
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.