2.3 Användarinstruktioner Batterier

2.3 Användarinstruktioner Batterier

10 användarmanualer för båtbatterier

Att hantera batterier på rätt sätt kan vid första anblicken verka som en konst i sig. Det finns många viktiga punkter att tänka på för att ditt batterisystem ska hålla så länge som möjligt. Vid felaktig hantering kan systemet förlora mycket prestanda redan efter en säsong.


För att förhindra detta visar vi dig de viktigaste tipsen som du bör känna till när du hanterar batterier. Du kommer att se att de flesta punkterna är grundläggande och att du genom att köpa välkompatibla komponenter kan undvika många risker.

  1. Se till att följa tillverkarens säkerhetsanvisningar!
  2. Använd en lämplig laddare för att ladda batteriet.
  3. Ladda batteriet så snart som möjligt efter användning.
  4. Se till att ditt litiumjonbatteri skyddas av en BMS!
  5. Se till att batteriet placeras på en lämplig plats eller står säkert.
  6. Använd endast lämpliga kablar för anslutning och montera dem noggrant.
  7. Utför regelbundet en laddningsutjämning mellan flera batterier om du använder en krets med flera batterier.
  8. Använd endast batterier av samma modell, ålder och laddningsnivå i en batterikrets.
  9. Se till att lagra och övervintra ditt batteri på rätt sätt.
  10. Övervaka regelbundet ditt batteris värden.

Säkerhetsanvisningar batterier

Självklart bör säkerhets- och användningsanvisningarna alltid följas. Detta är inte bara viktigt för din egen säkerhet, utan också för andras säkerhet. Vid felaktig användning kan det hända att du inte har några eller bara begränsade garantianspråk gentemot tillverkaren.


Du hittar instruktioner och villkor på de enskilda detaljsidorna för batterierna.

Lämplig laddare

Använd endast laddare som är lämpliga för ditt batteri och den motsvarande anslutningen. Om en strömanslutning i hamnen inte är avsedd för detta, kommer säkringen att lösa ut. Om du laddar litiumjonbatterier med fel utrustning kan detta leda till kapacitetsförlust!



Mycket farligare är dock om du laddar ett blybatteri felaktigt. Vid för höga laddströmmar kan batteriet bli mycket varmt och det bildas mer väte i batteriet. Detta leder i extrema fall till hög brand- och explosionsrisk, utan att tala om kapacitetsförlusten i batteriet.

Du bör ladda upp ditt batteri så snart som möjligt efter användning.


Snabb laddning

Lithiumjonbatterier tål inte permanent djupurladdning eftersom battericellerna kan skadas på ett oåterkalleligt sätt. Därför skyddas litiumjonbatterierna också mot djupurladdning genom ett BMS. BMS ser till att det alltid finns lite restenergi kvar i batteriet och du är på den säkra sidan.



Vänta inte flera veckor eller till och med månader i ett djupt urladdat tillstånd (över 90% urladdning), annars kan det leda till en förlust av kapacitet. AGM-batterier kan du ladda helt utan problem. Litiumbatterier trivs mellan 50 och 80% laddningsnivå.

BMS

Litiumjonbatterier måste skyddas av ett batterihanteringssystem (BMS) i alla fall, annars förlorar de snabbt kapacitet eller säkerhetsrisker uppstår. En BMS är alltid integrerad i de batterier vi rekommenderar.

Standardfunktioner för ett BMS är:

  • Överladdningsskydd

  • Kortslutningsskydd

  • Historisk dokumentation (viktig för garanti)

  • Djupurladdningsskydd

  • Balansera cellerna

  • Temperaturövervakning

  • Sista begränsning mot höga strömmar
  • Kommunikation zwischen Batteriezellen und Bordcomputer

Litiumjonceller är särskilt känsliga för över- och urladdning. Om det spänningsområde som anges av tillverkaren överskrids kan detta snabbt leda till totalt fel på den enskilda cellen. Genom urladdning av en cell under t.ex. 1,5 V bildas kopparbryggor. Vid återladdning leder dessa till en kortslutning och därmed till förstörelse av cellen. En annan viktig funktion av BMS är att balansera cellspänningarna. En temperaturövervakning och en belastningsbegränsning ser till att strömmen bryts vid allvarliga fall. Batteriet kan därför inte skadas och faror som bränder eller explosioner förhindras.

Lämpliga kablar

Kablarna bör ha tillräckligt stort tvärsnitt för applikationen. Det är bäst att använda kablar direkt från motor-/batteritillverkaren. Dessa bör normalt ingå i leveransen. Självklart bör du inte använda skadade kablar.



Det är också viktigt att använda kablar med samma tvärsnitt och identisk längd, särskilt vid parallellkoppling. Olika kablar påverkar motståndet, vilket kan leda till minskad livslängd eller lägre kapacitet.

Förvaring och övervintring av batterier

AGM-, gel- och litiumjonbatterier kan vanligtvis övervintra i båten eftersom de inte skadas av de kalla temperaturerna i Tyskland. Endast vid temperaturer under -20 °C kan batterierna ta skada eftersom elektrolyterna kan frysa.




Batterier tål inte permanent värme. Låga temperaturer är däremot lämpliga så länge de är över -20°C eftersom självurladdningen minskar.

Förvaring av AGM och gel-batterier

Förvara blybatterier helst vid full laddningsnivå.


AGM- och gelbatterier bör förvaras i fulladdat tillstånd. Du bör alltid koppla bort batterierna och om möjligt ansluta dem till en laddare med underhållsladdning. Batteriet laddas således regelbundet till full kapacitet.

Förvaring av litiumjonbatterier

Förvara litiumjonbatterier helst inte i fulladdat tillstånd. 50-80% är idealiskt.

Lithiumjonbatterier bör inte lagras fulladdade. Det bästa är en laddningsnivå på 50-80%. Även Lithiumjonbatterier bör kopplas bort, men får inte anslutas till en laddare med underhållsladdning. På grund av den mycket låga självurladdningen per månad bör batteriet överleva hela vintern. Men efter några månader kan du kontrollera laddningsnivån på ditt batteri för att undvika djupurladdning. Följ helst tillverkarens rekommenderade urladdningsspänning. Om det råder låga temperaturer under -20 ° C, bör batteriet tas bort från bordet om möjligt, eftersom elektrolyterna kan frysa.

Övervakning av batteriet

  • Laddnings- och urladdningsströmmar 

  • Batteriets laddningsnivå

  • Batteritemperatur vid laddning och drift
  • Spänning på batteriet vid laddning och drift

Laddningsnivå

En display på motorn eller en separat batterimonitor visar dig laddningsnivån på batteriet. Värdena mäts genom spänning och är tillräckligt noggranna även om de är något oprecisa. Monitorerna är integrerade i batteriet eller elmotorn beroende på tillverkare och modell.


Som användare har du fördelen att du kan vara betydligt säkrare under körningen. Ingen osäkerhet om den aktuella batterinivån och inget oväntat stopp.

Batterispänning

Spänning är förmodligen den viktigaste parametern för en batteri. Utifrån spänningen kan laddningsnivån bestämmas. När batteriet är fulladdat, är den mätbara spänningen högre än nominell spänning, nämligen vid laddningsslutspänning. När batteriet är 'tom', är endast urladdningsslutspänningen kvar.



Övervakning av batterispänning och laddningsnivå är alltid nära relaterade.

Om ett batteri urladdas för mycket eller överladdas för mycket, är det skadligt för batteriet.

Laddnings- och urladdningsström

Laddströmmen styrs av laddaren. Många laddare erbjuder möjligheten att visa den aktuella laddströmmen. Laddningskraften kan också bestämmas utifrån laddströmmen och laddningsspänningen (V * Ah = Wh). Ju högre laddström, desto högre laddningskraft och laddningshastighet för batteriet.



Du bör alltid se till att batteriet tål laddströmmen. Annars kan det leda till kapacitetsförluster eller till och med förstörelse av batteriet. Samma gäller för urladdningsströmmen. Denna kan antingen övervakas direkt på förbrukaren eller med hjälp av en shunt och en batterivakt eller en borddator.

Återstående körtid

Återstående körtid kan relativt enkelt beräknas. Om du mäter den aktuella strömförbrukningen och känner till batteriets återstående kapacitet kan du beräkna återstående körtid med hjälp av en enkel matematisk formel. Återstående räckvidd kan också beräknas med hjälp av aktuell hastighet och återstående körtid. 

Temperatur vid laddning

Temperaturen får inte överstiga ett visst värde (ca 55 ° C) vid laddning för att batteriet inte ska skadas. Risken uppstår oftast bara vid snabbladdare eller om laddströmmarna är för höga för batteriet eller om omgivningstemperaturen är mycket hög.

Batteritemperatur während des Betriebs

The temperature of the battery during operation should also not be too high or too low. An ideal temperature is 20°C. Some lithium-ion batteries offer overheating protection through the BMS. When the temperature is exceeded, the voltage outputs are switched off and an error signal is displayed. The battery can only be put into operation again when an uncritical battery temperature is reached. The same applies to a too low temperature. 



AGM and gel batteries usually do not have this feature integrated. Of course, you can extend this by means of a temperature sensor and a circuit for automatic shutdown when a critical temperature is reached. 

Information för att bygga en egen batteribank

Laddningsutjämning

When multiple batteries are connected in series or parallel, it must be ensured that the voltage or capacity in the individual batteries remains the same. Furthermore, only identical battery models should be used for a circuit.


With different batteries, problems can quickly arise, depending on how much the batteries differ from each other. In any case, the service life of the batteries decreases.

Användning av samma batterier vid konstruktion av en krets

Använd helst bara batterier av samma modell, ålder och laddningstillstånd. I alla nämnda fall kan det leda till kraftiga förluster av kapacitet och livslängd, beroende på hur stora skillnaderna mellan batterierna är.



Orsaken är att batterierna belastas olika mycket. Om du vill vara på den säkra sidan bör du inte göra några experiment här.

Dina fördelar med greenboatsolutions

enkelt.
Några klick sparar dig mycket tid och stress!
snabbt.
Du får ett resultat inom 5 minuter.
jämförbara.

Du jämför nästan 600 olika elmotorer.

transparent.

Du har överblick över mer än 30 tillverkare.

contact image