1.2 Effekt och hastighet hos elmotorer för båtar

1.2 Effekt och hastighet hos elmotorer för båtar

Effekt av elektriska båtmotorer

I följande video och artikel hittar du information om effekten hos förskjutningsfartyg (motor- och segelbåtar), såväl som planande båtar och flygplan.

Video: Prestanda av elektriska båtmotorer

På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.

Hur mycket kraft behöver du?

Kraften beror på din båt och hur du kör den. Strömlinjeformade segelbåtar eller flerskrovsbåtar kräver oftast mindre kraft för god manövrerbarhet än en enkel skrov stål båt. Om du bara söker en hjälpmotor (fläkt) för att lägga till och ta bort, räcker mindre kraft. Glidbåtar och halvglidare kräver dock betydligt mer kraft, men beräkningen är något mer komplicerad.

Richtlinie 1: mindestens 1-2 kW pro Tonne

  • 2 kW pro Tonne für Verdränger
  • 1,5 kW pro Tonne für Segelboote
  • 1 kW pro Tonne als Hilfsmotor
  • 1 kW pro Tonne zusätzlich für Strömung und Küste

Hur bestäms minimikraften?

Begreppet minimikraft är den specifika kraften som varje båt behöver för att drivas med god manövrerbarhet. Detta påverkas främst av vikten. Ju tyngre en båt är, desto större måste motorns kraft vara. Andra faktorer är strömning och väderförhållanden, samt skrovformen.

Hur snabbt kan du åka?

Den maximala hastigheten beror främst på din båt och inte så mycket på motorn. En elmotor kan utan problem få din båt att nå samma hastighet som en förbränningsmotor.


Vid höga hastigheter är energibehovet också mycket högt. Om du har en båt med en skrovform som är lämplig för planing och har monterat en tillräckligt kraftfull motor, kan du självklart också uppnå planing med din båt.

Richtlinie 2: Leistung in PS : 3 = Leistung in kW

The actual conversion of input power is 1 kW = 1.36 PS. However, in the case of boat engines, we mainly look at the propulsion power. An electric motor is significantly more efficient than a combustion engine with around 85% efficiency compared to about 35%. In addition, there is a slightly higher torque. A 3 hp motor has significantly more input power, but ultimately only delivers as much power to the water as a 1 kW electric motor.

Strömförbrukning och ekonomisk hastighet

Det skiljs mellan förskjutningsfartyg, halvglidare och glidare. Förskjutningsfartyg kräver minst ström. Till exempel räcker ca 0,5 kW per ton båtvikt för att få en båt upp till 70% av skrovhastigheten. Strömförbrukningen är relativt låg upp till en hastighet på ca 80% av skrovhastigheten. Därefter ökar strömförbrukningen snabbt utan att båten blir betydligt snabbare.


För att fördubbla hastigheten krävs cirka åtta gånger så mycket effekt. Av denna anledning är det särskilt viktigt att vara uppmärksam på en ekonomisk hastighet, särskilt vid elmotorer, så att en längre körtid kan uppnås. Ofta ligger denna hastighet till och med över den regionala hastighetsbegränsningen. Om du lägger spaken på bordet kommer ditt förskjutningsfartyg bara att bli obetydligt snabbare, men förbrukar exponentiellt mer ström. Du kan se detta samband i följande diagram:

Båtskrov: Förskjutare, glidare och co.

I grund och botten skiljer man mellan förskjutare och glidare när det gäller båtskrov. Det finns också en mellanform av en halvglidare och sedan kort tid tillbaka flygaren.

Förflyttare

For displacement boats, we recommend about 2 kW of power per ton of boat weight to ensure good maneuverability of your boat. If you are traveling on the coast or on waters with strong currents, we recommend 3 kW. If you only use the motor as an auxiliary motor, you can also use a smaller motor. However, we recommend at least 1 kW of power per ton of boat weight.


A displacement boat is a boat that permanently displaces exactly as much water as it weighs. No displacement boat can exceed the hull speed, i.e. overtake the wave generated by the bow while driving with the stern. The hull speed depends solely on the waterline length of the boat. The longer it is, the higher the theoretical hull speed.


Basically, every boat behaves like a displacement boat at rest or at slow speed. However, a planing boat is able to lift out of the water and glide on it due to its hull shape at increasing speed. A smooth, elongated hull and a wide stern are advantageous for planing. The hull speed is far exceeded because after lifting out of the water, the water resistance also falls away. The maximum speed of a planing boat is limited not only by the drive power but also by the air resistance.

Bestäm båtvikt

Båtvikt är den huvudsakliga faktorn som är relevant för att dimensionera motoreffekten. Om du vill uppnå planing med en båt är det desto viktigare att känna till ungefärlig vikt på din båt. Om du vill veta det exakt kan du använda en lämplig våg. Till exempel kan en kranvåg användas.



Vikten på din båt i lastat tillstånd bör inkludera all vikt från utrustning och personer. En viktig riktpunkt är båtens tomvikt. Utifrån maximalt antal personer lägger du sedan till personernas vikt (riktvärde = 75 kg per person). Andra komponenter som motor, batterier och ankare bör också beaktas. Slutligen uppskattar du vikten på resten av utrustningen på din båt. Du kan också räkna med en extra säkerhetsmarginal.

Glidare

För glidfärd krävs betydligt mer motorstyrka än för förskjutningsfärd. Det är viktigt att din båt har en skrovform som är lämplig för glidning. Dessutom bör din båt vara så lätt som möjligt eller ha lite last eftersom prestandan också är kraftigt beroende av båtvikten. Eftersom övergången till glidning är kraftigt beroende av båtens skrovform och vi inte kan ta hänsyn till detta mycket bra i beräkningen, är detta endast en riktvärde.



Värdet är mycket lågt och beräknas på grundval av den effekt som krävs för att uppnå 2,8 gånger skrovhastigheten, där en båt normalt övergår till glidläge. Mer konservativa riktvärden är 50-70 hk per ton båtvikt som krävs för att glida. Vi vill ge dig en första översikt över vilka motorer och tillverkare som finns inom detta område och rådgör gärna i ditt individuella projekt.

Övergången till planing sker vid cirka 2,8 gånger skrovhastigheten, vilket naturligtvis varierar beroende på båt. Därför kommer båtar med lägre skrovhastighet också snabbare in i planingsläget. Det nuvarande världsrekordet för den snabbaste elektriska båten är 142,6 km/h. Detta har naturligtvis uppnåtts med en speciellt ombyggd båt och på en testbana. Men det finns också elektriska båtar som produceras i serie och som kan nå nästan 50 knop, det vill säga 92,6 km/h. Som du kan se kan du också köra snabbare än polisen tillåter med en elmotor. För längre båtturer rekommenderas dock en måttlig hastighet. Dessutom gäller hastighetskraven på vattnet.

Halvglidare

Det finns också halvglidarrumpor som är en blandning mellan förskjutningsfartyg och glidfartyg. Halvglidare kan "klättra" på sin bogvåg och delvis passera den. På så sätt kan de uppnå högre hastigheter från 2 till 2,5 gånger skrovhastigheten. De kan dock inte helt övergå till glidfart. Tanken bakom konceptet med halvglidarrumpor är att högre hastigheter kan uppnås med samma energiinsats.


Om du har en glidbåt bör du antingen köra i förskjutningsfart eller i glidfart. Halvglidarfart är mycket ineffektiv eftersom en hög bogvåg byggs upp, vilket ger din båt ett stort motstånd. Om din båt inte är lämplig för glidfart eller om motoreffekten inte är tillräckligt hög kan du inte övervinna denna bogvåg och du skjuter den framför dig.


Vid halvglidarfart förloras mycket energi och din båt blir bara obetydligt snabbare. För elfartyg ökar strömförbrukningen kraftigt, vilket minskar din räckvidd eller körtid extremt. Dessutom stör du andra båtförare och vattensportare med denna stora våg och kan skada kajer.

Flyer (Foiling)

The latest category in this section of hull shapes are "Flyers". The boats have foils that keep the boat in the water and stabilize it. The boat lifts out of the water with increasing speed and is only held in the water by the foils. The boat does not tip like in planing, but also flies over larger waves. Therefore, it looks like the boat is flying.


The engine is usually located underwater and provides propulsion. For the transition phase into flying, a lot of power is required for a short time. With the Candela 7 (approximately 1,700 kg loaded), around 50 kW are required for a short time to get it flying. Afterwards, only 5 kW per hour are required for the flight phase to bring the boat to a speed of 22 knots (30 knots maximum). This makes the boat about 10 times more efficient than a conventional planing boat. Foiling has of course been around for a long time in sailboats and surfboards. Thanks to the latest technology and software, foiling will also be available for larger boats and ferries in the future, fundamentally changing mobility on the water. The boats from Candela in Sweden are the most well-known.

Candela 7 - Elektrisches Foiling Speedboat

På grund av de aktuella cookie-inställningarna kan inte Youtube-videon visas.

Dina fördelar med greenboatsolutions

enkelt.
Några klick sparar dig mycket tid och stress!
snabbt.
Du får ett resultat inom 5 minuter.
jämförbara.

Du jämför nästan 600 olika elmotorer.

transparent.

Du har överblick över mer än 30 tillverkare.

contact image