Vad bör du tänka på när det gäller elmotorn för båten?
Båtmotorer finns med direktdrift och med en växellåda. En direktdrift är oftast betydligt tystare. I undantagsfall kan det även uppstå vissa ljud med motorer utan växellåda. Beroende på din tillämpning kan båda varianterna vara fördelaktiga. Du får veta fördelarna med de olika typerna och får förslag på olika effektklasser.
Vårt rekommendation: Vi rekommenderar alltid en ljudlös E-motor utan växellåda.
För sportbåtar är det dock ofta lämpligt med en motor med växellåda.
Ljudnivå från elbåtmotorer
Elmobilitet innebär enligt vår åsikt framför allt lugn och ro på vattnet. Den största fördelen är att man inte har störande ljud under färden och kan samtala avslappnat.
Det finns olika tekniker för elektriska båtmotorer. Å ena sidan ljudlösa motorer utan växellåda och å andra sidan E-motorer med växellåda. Dessa orsakar ett hörbart mekaniskt ljud, beroende på tillverkare till och med en relativt obehaglig pipton.
När är ljudnivån relevant?
Grundläggande är ljudnivån framför allt relevant för utombordsmotorer som styrs med pinne. Detsamma gäller för mindre båtar där motorn är mycket nära föraren och därför lätt hörbar. Skillnaderna uppstår främst hos motorer med en effekt mellan 1 och 11 kW. Över 11 kW har många båtmotorer en växellåda integrerad för att omvandla motorns effekt till varvtal.
Ju längre motorn är från föraren, desto mindre relevant är ljudnivån från motorn själv. Detsamma gäller för inombordsmotorer, saildrives eller podmotorer. Där är ljuden på grund av läget i båten nästan alltid försumbara.
Rekommenderade elmotorer upp till 6 kW
Här visar vi vårt urval av de bästa elektriska båtmotorerna i området upp till 6 kW. ePropulsion-drivsystemen fanns upp till 6 kW först utan växellåda. Dessutom är pris-prestandaförhållandet något bättre än hos andra tillverkare. Även Torqeedo Travel-modellerna och Trend-motorerna från Aquamot är att rekommendera.
Rekommenderade E-båtsmotorer från 8 kW
Här hittar du de mest populära motorerna från 8 kW. 10 kW Propel är en mycket effektiv direktdrift med ett utmärkt pris-prestandaförhållande. Fler E-motorer inom 8 kW finns från Aquamot och E-Tech.
Vattenmotstånd
Motorer med växellåda har vanligtvis en avgörande fördel: Motståndet under vatten är betydligt lägre. Med en motor med direktdrift är motorn i höljet under vatten. Konstruktionssättet medför dock ett betydligt större vattenmotstånd.
På grund av det ökade vattenmotståndet krävs mer kraft för samma hastighet, eller så sjunker båtens topphastighet något. För glidbåtar är motorer med växellåda därför delvis bättre lämpade.
Bara för att motorn har en växellåda betyder det inte att den är högljudd!
Det beror verkligen mycket på tillverkaren och tekniken hos motorerna. Generellt kan vi ge en bra bedömning, men vi rekommenderar ofta att man testar motorerna eller åtminstone tittar på en video med motorn i aktion.
Växellåda är inte samma som växellåda!
Det finns också undantag där motorn med växellåda av erfarenhet knappt är högre än en motor utan växellåda. Ett exempel på detta är drivlinorna från RiPower. Motorerna är tack vare den goda bearbetningen tysta och samtidigt framför allt lämpliga för en sportig körstil.
Effektiviteten hos elmotorn
Ur teknisk synvinkel är motorerna med direktdrift något mer effektiva. Genom den mekaniska kraftöverföringen i växellådan uppstår termisk energi. Genom rörelsen uppstår alltså förluster i effektiviteten. För samma effekt krävs alltså mer energi.
Frågan är dock hur den lägre effektiviteten står i förhållande till det ökade vattenmotståndet. Sammanfattningsvis är resultatet troligen mycket jämförbart.
Kostnader, komplexitet och kylning
Förutom de ovan nämnda faktorerna spelar ytterligare aspekter en roll vid valet. Dessa är framför allt fördelar med direktdrivna motorer: Motorer med direktdrift är oftast lättare, helt enkelt för att det finns färre delar i höljet. Det kan dock finnas betydande skillnader mellan de olika tillverkarna. Så modellerna från Torqeedo är oftast lättare än de från konkurrenterna.
Genom direktdriften behövs ingen separat kylning och motorerna är överlag oftast billigare. Sammanfattningsvis är motorerna med växellåda alltså betydligt mer komplexa. Speciellt för fördrivare är direktdrift nästan alltid det bästa valet. För sportbåtar är en växellåda ofta bättre lämpad för att kunna påverka propellerns varvtal bättre.
Borstatlös vs. Kolborstar
Inte bara växellådan erbjuder några särskiljande egenskaper hos E-motorerna. Hos bakmotorerna finns borstfria motorer och motorer med kolborstar. Enligt erfarenhet är Minn Kota:s borstmotorer särskilt tysta. Särskilt fiskare bör hellre välja en Minn Kota. I teorin är detta en slitdel, som i praktiken dock sällan behöver bytas ut.
Borstfria motorer uppfyller naturligtvis också sitt syfte och avstår från slitdelar, men de ger också upphov till vissa störande ljud. Därför är de ofta något billigare.
Öppna frågor?
Dina fördelar med elmotor-bat.se
De jämför nästan 600 olika E-motorer.
Du har mer än 30 tillverkare i översikt.