Letar du efter en elmotor till din motorbåt?
Vilken motorbåt är värd att ha en elmotor på?
Lönar sig framför allt för förskjutare med normal körning.
Vår nuvarande topprekommendation är framför allt de relativt prisvärda drivsystemen från ePropulsion.
Rekommenderade utombordsmotorer för motorbåtar (pris-prestanda)
Boat weight | Current recommendation | Image | Price |
---|---|---|---|
upp till 500 kg |
1 kW motor med 1,28 kWh batteri |
from 2.199€ |
|
upp till 1.500 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
from 5.699€ |
|
upp till 3.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
from 8 299€ |
|
upp till 3 500 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
from 13 999€ |
|
från 7 499 € |
20 kW motor med 20 kW kWh batteri |
från 29.499€ |
|
4 kW motor med 5 kWh batteri |
40 kW utombordsmotor med 40 kWh batteri |
från 45.999€ |
Vad ska jag tänka på med min motorbåt?
Särskilt om du letar efter en ny motor bör du åtminstone överväga en elmotor. Om du köper en ny motor nu bör den också vara utformad för de närmaste 10 åren. Å ena sidan eftersom det kommer att bli fler körförbud och naturskyddsområden i framtiden.
Å andra sidan eftersom restvärdet på din båt är starkt kopplat till drivkraften. En båt med en ny förbränningsmotor kommer att vara svårare att sälja om 3-4 år än idag.
Viktiga punkter för elmotor är följande:
-
Dimensioning of motor and battery (not too much or too little power/capacity)
-
Lämplig laddningsmöjlighet (landanslutning vid hamnen/bryggan eller portabel batteri)
-
Kompatibilitet av komponenter (framför allt motor och batteri)
-
Särskilda egenskaper (batteriinformation via Bluetooth till mobiltelefonen)
-
Ytterligare tillbehör (solcellsanläggning, växelriktare, bordsel, generator, etc.)
Installation av en utombordsmotor
Montering av en utombordsmotor är enkelt på motornspegeln, som finns på baksidan av båten. Montering sker med klämskruvar eller bultar. Beroende på motorns vikt är detta särskilt enkelt för motorer under 11 kW (15 hk) och kan vanligtvis utföras av en lekman.
Storlek och vikt varierar beroende på utombordsmotorn från 2,2 kg till 470 kg. För de större modellerna rekommenderas användning av lyftanordningar på grund av den högre vikten. Du kan också anlita en tjänsteleverantör för installationen.
Vi rådgör gärna personligen och hittar den perfekta lösningen!
Kontakta oss enkelt via telefon, e-post eller genom vår webbplats. Skicka gärna information och bilder på din motorbåt.
Populära elektriska inombordsmotorer för motorbåtar
Bild | Lång batteritid | från 37 499 € | från 16 999 € |
---|---|---|---|
upp till 2 000 kg | Båtvikt | från 9 399 € | |
10 kW motor med 10 kWh batteri | Pris komplettpaket | upp till 5 000 kg | |
upp till 3 500 kg | från 13 399 € |
40 kW motor med 40 kWh batteri |
|
från 7 499 € |
Jämföra kostnaderna för en kraftstation | Aktuellt rekommendation | |
4 kW motor med 5 kWh batteri |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
7 kW motor med 10 kWh batteri |
Installation av en elektrisk inombordsmotor
Installationen av inombordsmotorn är mer komplicerad än för en utombordsmotor och bör utföras av en båtbyggare. Den befintliga axelinstallationen kan vanligtvis återanvändas, precis som propellern. Efter installationen bör köregenskaperna, särskilt propellern, testas och optimeras. Inombordsmotorn monteras fast i båtens skrov.
Motorbåtar med elmotor är på lång sikt billigare.
Varför är elbåtar så mycket billigare att underhålla? Den största kostnadsdrivaren är driftskostnaderna. Istället för flera liter bensin behövs bara några kWh el. För närvarande kostar en liter bensin 1,70 €, medan en kWh el kostar endast 30 cent.
I början av 2022 höjdes bensinpriserna igen och det tillkommer också årliga underhållskostnader och reparation av slitna delar på förbränningsmotorn. (Oljebyte, filter, etc.) Samma observation gäller för elbilar.
E-motor på planande båtar
Det är tekniskt möjligt, men det är inte riktigt ekonomiskt med avseende på räckvidd och kostnader. E-motorer på planande båtar är värt det om förbränningsmotorer inte längre är tillåtna på din sjö.
Hjälpmotorer och hybridantrieb
Det finns också olika alternativ. Särskilt för glidbåtar rekommenderas en elektrisk hjälpmotor. Huvudmotorn kan användas för glidning, hjälpmotorn sedan för en ekonomisk hastighet på 6-12 km/h. Särskilt intressant för områden där hastigheten ändå är begränsad.
För stora och tunga förskjutare är en elmotor egentligen perfekt eftersom båten inte överskrider skrovhastigheten. Beroende på kravet på räckvidd finns det bland annat ett hybridsystem.
Vilken typ av båt har du? Vi elektrifierar den!
Öppna frågor?
Dina fördelar med greenboatsolutions
Du jämför nästan 600 olika elmotorer.
Du har överblick över mer än 30 tillverkare.